Maj 222011
 
Storleken på hålet för växelwiren har justerats till rätt storlek så att wiren inte skaver emot någonstans.
Det följde inte med någon gummipropp/genomföring i spak-satsen trots att storleken på hålet klart angivits till 1 1/2″ (38.1mm), och det visade sej inte helt enkelt att få tag på en propp av lämplig storlek.

Det löste sej till slut när Mekonomen i Uppsala visade upp god service-anda när man letade upp och beställde hem proppar.

Tack till Mekonomen i Fyrislund-Uppsala för hjälpen! :-)

Wiren har saker i ändarna som gör att man inte kan trä på en gummigenomföring med ett hål som tätar med wiren så proppen har anpassats genom att den skurits upp och ett hål stansats så att den kan monteras med wiren monterad i spaken och lådan.
 Posted by at 22:21
Maj 152011
 
Det behövs fästen för att montera växelspaken på kardantunneln som dels är rund och lutar och här har det bakre fästet slöjdats till.

Avlånga hål ger lite justerings-möjligheter.

På plats i bilen blir det typ så här…det ska bli nitmuttrar i kardantunneln för att få riktiga gängor så att det ska sitta stadigt.
Spaken provmonterad, ska nu klura lite på hur det främre fästet ska vara.
 Posted by at 20:43
Maj 142011
 
För att Megashiftern ska passa ihop med konsolen måste den modifieras en del så det blir till att börja med ett uppdrag för kompisen ”Vinkelslipen”.
En del utstickande delar har kapats bort då dom annars skulle ta i konsolen.
Fästet till microbrytarna för friläge & park förstärks så det blir som en vinkelprofil eftersom det kapats bort en del material här också.

Nu börjar det bli dags att fundera ut hur spaken ska monteras fast i bilen och det blir väl några fler fästen att smida till….

 Posted by at 18:01
Maj 112011
 
Eftersom stolarna inte kommer från en Impala behöver dom kompletteras med lite fästen i bakkant för att kunna monteras i bilen.

Efter mycket funderande, mätande, skärande med vinkelslipen och provmonterande har det till slut blivit dags att svetsa.

Fästena har punktats fast med stolen på plats i bilen och helsvetsas utanför.

Sådärja, det ska nog fungera.
Förarstolen på plats, nu är det bara att duplicera på passagerarstolen och fästena till den är redan tillkapade så det är i stort sett bara att svetsa.
 Posted by at 22:08
Maj 072011
 
Konsolen behöver ett fäste också i fram och jag gör en egen för att få det som jag vill.

Jag använder 25×25 fyrkantrör som jag kapar ur lämpliga bitar från varav en har böjts för att passa kardantunnelns rundning och sedan kapats i lagom längd.

Efter en (hel) del provande och slipande för att få till former och lutningar punktas bitarna ihop för att kunna provmonteras.
När provmonteringen i bil med konsolen visade att det skulle passa har fästet gjorts klart med lite mer kapning, helsvetsning och ett par stora hål för att kunna komma åt att skruva fast fästet med skruvar genom den nedre delen av fästet.
In-måttat och klart på plats i bilen.
 Posted by at 22:27