Mar 252012
 
Nu har man varit klantig så det räcker för ett tag… :-(

 

Jag skulle bara ta fram ruta och fönsterhiss-mekanism till passagerardörren för att göra rent och förbereda för montering, så snuddar kanten på rutan vid golvet och POFF så är den förvandlad till glas-grus, f-n va surt och onödigt!

 

Bara att bita ihop och sopa ihop krosset…

Nu får man fundera hur det ska lösas, leta begagnad eller ny, eller se det som ett tecken på att man ska beställa en hel sats med tonat glas till alla rutor…

 

 Posted by at 22:09
Mar 252012
 
 Under brickorna till låsbulten för dörrarna sitter det en plastbricka och jag behövde tillverka en ny bricka.

 

 Plastdunkar är gjorda i PolyEten (PET) som är en ganska tålig plast och funkar utmärkt som ämne för brickan.
En bit av dunken skärs ut, en av plåtbrickorna används som mall och ritas av med en smal tuschpenna.

Sedan klipps brickan ut och hålet stansas med en hålpipa.

Låsbult med brickor på väg  att monteras.
 Det är en del pyssel med att justera in gångjärn och låsbulten så att dörren sitter och fungerar bra.

Förardörren justerades först och här har precis passagerardörrens justering blivit klar.

 

 Låsen har också monterats i dörrarna.
 Och låsbulten justerad och klar.

 

 Posted by at 21:58
Mar 222012
 
Dörrarna skyddas bäst på plats i karossen så jag börjar med att hänga i den tomma förardörren. Lås och ruta med mekanism monteras senare med dörren på plats.

 

Kanter skyddas med tejp för att försöka undvika skador under monteringen.

 

Nu går det att öppna! :-)

 

 Posted by at 23:15
Mar 192012
 
Så blev det till slut färg på dörrarna också.

Svart som natten med PPG’s Jet Black! :-)

 

Skapligt slätt och blankt så att det duger, det kanske inte behövs så mycket slipande innan polering för att få det riktigt slätt. 😉

 

 Posted by at 21:07
Mar 172012
 
   Jag tänkte som sagt prova med att mellanslipa och lägga på ytterligare några lager svart färg och här har jag börjat våtslipa med 400papper eftersom torr-papprena kladdade igen sej nästan på direkten.

Våtslipning har ju också fördelen att det inte dammar och papperena faktiskt räcker mycket längre.

   Här ser man tydligt att lackeringen lämnar en aningen vågig yta och som här slipas plant.

Jag alltid slipar i kors så mycket som möjligt för att det ska bli plant.

 

   Det bär ju emot en aning att slipa på nylackat.

 

   Jag slipar liksom ett parti i taget för att ha lite koll på vad jag gör.
   Efter ett tag är allt slipat och redo för ytterligare en omgång lack.

 

 Posted by at 21:53
Mar 152012
 
Nu får slipningen duga och vara redo för topplack.
 En stund senare har det blivit svart färg på delarna.

 

Detta är c:a 1 timme efter lack och det sträcker sej ytterligare lite under torkningen de närmaste timmarna.

 

Jag räknar med att slipa av dörrar och backlucka efter något dygn och lägga på ytterligare några lager lack så att det finns tillräckligt att jobba med vid slut-slipning och polering.

 

 Posted by at 21:26
Mar 052012
 
I kväll har dörrarna och bakluckan fått svart färg på baksida/insida.

 

Eftersom man ändå inte vill lägga ner jobbet för att få perfekta ytor på baksidorna fick det bli halvblankt. 😉

 

 

Dörrarna kommer senare att få samma helblanka lack runt kanterna på dom ytor som syns när dom är öppna.
Bakluckan kommer att få vara halvblank på insidan, möjligen lite helblankt precis runt kanten.
 Posted by at 20:04