Eftersom det blivit en elektrisk vattenpump och inte en remdriven behöver generatorn monteras lite lägre så att remmen kan gå fritt under elmotorn till vattenpumpen vilket då kräver andra fästen.
Dessutom har jag valt att sätta generatorn på passagerarsidan som det blev fr.o.m. senare delen av 60-talet, och inte på förarsidan som det var original 1966.
|
Jag har valt att göra egna fästen av 6mm plåt, som skurits till med vinkelslipen, och några rördistanser. |
|
Och så här blev framifrån provmonterat på en generator. |
|
Bakifrån… |
|
Och på plats i bilen.Återstår att bestämma ytbehandling, lack, pulverlack, krom eller förzinkning…
Eller så ritar jag upp dom i CAD, nu när jag vet hur dom ska se ut, och får nya laserskurna i rostfritt. 😉
|
laserskurna i rostfritt passar resten av motorn, din snobb 🙂 och glöm inte polera generatorn och byta remhjul 🙂 🙂 🙂 🙂
ps
jag vill också ha tillgång till såna maskiner. avundsjuk 😉
mao snyggt jobb
Tack för uppskattningen Ronnie!
Den där skrotgeneratorn har använts bara för mock-up för att kunna göra fästena och kommer att ersättas med nå’t snyggare. 🙂
Dom maskiner som använts mest hittills är vinkelslip, en gammal sunkig taiwanesisk pelarborr, luftslip med roterande fil. Förutom svarven då för distanserna, men dom hade kunnat göras med pelarborren, eller med kapade rörbitar.
Det är mest arbete och tid som behövs… 😉
Fanns det verkligen inget orginal servopumpsfäste från någon årsmodell av motor som passade?
Eller generatorfäste?
Duger inte mina fästen? ;-(
Generatorfäste går inte att använda original eftersom jag har eldriven vatten pump och remmen skulle kollidera med elmotorn, så därför fick det bli ett eget fäste.
Originalfästet till servopumpen har jag inte kvar, det har nog hamnat på nån annan bil under åren så då gick det snabbare att göra ett eget än att beställa ett originalfäste och så blev det i samma stil som generatorfästet, typ.
Sen är det ju manligare och lite mer hotrod att göra egna fästen, bara för att man kan! 😉
Så sant, så sant