Svaret på gåtan är att man skulle kunna göra en stomme till klädseln på instrumentbräden (Dash pad) genom att göra en avgjutning av instrumentpanelens översida i glasfiber-armerad epoxi.
Jag använder epoxi mest för att det inte ska lukta plastbåt i verkstan i lång tid. 😉
På stommen limmas sedan skumgummi och allt kläs med önskad klädsel.
Fästskruvar i plåtremsor plastas också fast i stommen innan skumgummit limmas.
Sedan kan man ju undra varför man vill göra en egen dash pad..och anledningen är de reproduktioner som finns att köpa dessvärre verkar ha ganska dålig passform, speciellt i ändarna som är lite knepigt formade.
Anledningen till att detta görs just nu är att det är lättare innan framrutan monterats.
Bilderna nedan visar hur jag gått tillväga…
|
Instrumentpanelen skyddas med ett lager självhäftande plastfolie. |
|
I de knepiga hörnen får man anstränga sej lite extra för att få till det.Plastfolien kan värmas lite med varmluftspistol för att få den lite följsammare. |
|
Hela området som ska plastas av är skyddat.Jag kommer att lägga glasfiber över högtalargallret och luft-intagen och kapa ur för dessa senare, därför täcker folien också dessa områden. |
|
För att stommen inte ska bli för tajt, och för att man ska kunna klä den med tunt tyg på baksidan för att undvika skav-slitage, lägger jag på ett lager silvertejp också, så att det blir lite offset. |
|
Och ytterligare ett lager självhäftande plastfolie för att få en enhetlig yta att plasta på.Innan plastning vaxas folien och behandlas med släppmedel så att det ska gå att få loss avgjutningen när den härdat. |
|
Glasfiberväv skärs till, totalt 4 bitar eftersom det ska bli 4 lager totalt.En mall har gjorts av maskeringspapper och den ritas av på glasfiberväven med tuschpenna.För att minska risken för att det ska bli fransigt där man skär tejpar man med maskeringstejp längs tusch-strecket och man skär sedan i tejpen. |
|
Innan första lagret väv penslas epoxi över hela ytan.Sedan på med väv och mer epoxi så att väven blir blöt.Silvertejp används för att fixera väven så att den följer formen på instrumentbrädan. |
|
Väven läggs in runt övre kanten på instrumentbrädan, i de knepiga ändarna får man vara extra noga så att väven ligger på plats ordentligt. |
|
Totalt 4 lager med väv och epoxi har lagts på och nu är det bara att vänta på att det ska härda. |
|
Dagen efter är det med spänd förväntan man kan försöka lossa avgjutningen och då lär det visa sej om man lagt på tillräckligt med släppmedel. Att blåsa med tryckluft kan underlätta och det gick riktigt bra. |
|
Och det släppte faktiskt utan några större problem! :-)Den är lite vågig, det var kanske ett misstag att överlappa silvertejpen men det får korrigeras med lite slipning sedan. |
|
Bitarna med glasfiberväv gjordes lite större för att ha lite säkerhetsmarginal och något att fästa silvertejpen i för att fixera väven under plastning och härdning.Det mesta av den extra väven skärs nu bort. |
|
Plastfolie och silvertejp tas bort från bilen och det släpper utan problem. |
|
Stommen har grov-trimmats och läggs på plats för att testa passformen, som jag tycker är helt ok. |
|
Den följer även riktigt bra i de svåra områdena i ändarna.Så här långt är jag nöjd med resultatet, nu får stommen vila och efterhärda tills det är dags för att göra plåtremsor med fästskruvar som ska plastas fast. |
Snyggt !!! På bild ser det ut att följa linjerna riktigt bra. /Anders