Dilemma- Vilka slutrör är egentligen snyggast?

Jag tänker bygga om avgassystemet inför nästa säsong så att det slutar vid bakre stötfångaren i stället för vid bakhjulen som det gör idag.

Det ska bli dubbla rör på varje sida, dvs 4 rör totalt, och det är inte förhandlingsbart! 🙂

Men, jag har svårt att bestämma mej för vilken form jag ska ha på slutrören.

Runda rör är klassiskt men kan kanske skulle hitta på nå’t annat som skulle kunna vara roligare.

 

 Jag ritade några varianter i TopSolid 3D CAD och skrev ut dom i min Dimension 3D skrivare för att kunna testa på Impalan.
 Med ett spår i bak kan man hänga upp dom i stötfångaren.
 Ok, runda är klassikt och snyggt.
1966 Impala har en del rektangulära element i designen och det kan man använda också på slutrören men det kanske blir för drastiskt med rektangulära slutrör, det kanske är snyggare med lutande sidor som ger en något mildare form, eller…? 

Kommentarer uppskattas och emottages tacksamt!! 🙂

Kanske kan den här varianten vara nå’t?

Med lutande yttersida följer den formen på stötfångaren och med rak sida in mot mitten stämmer med övriga rektangulära element.

Det ska alltså vara samma sak på båda sidorna så att det blir totalt 4 avgasrör som kommer ut i bak.

 

 

2 Comments

  1. utifrån dina kriterier ser fyrkantiga bäst ut. lite längre ut mot sidorna tror jag blir bättre. personligen föredrar jag mer osynliga riktade neråt.

    Tänk på att det är lätt att få resonans när man bygger själv. Det har byggts 2 hemsnickrade 2 1/2″ system hemma i garaget och det har varit problem med bägge. Den första gav burr inne i bilen, inte mycket men störande ändå. Den blev såld innan problemet löstes. Det andra löste sig med byte av ljuddämpare från rak lång simone med rakt flöde till mindre mer ”normal”. Kan vara så att man ska undvika långa helt raka rör. Inte helt utrett ännu. Men ta det som en möjlig problemkälla..

  2. Mjäe, jag är benägen att hålla med Ronnie om det lite mer diskreta, orginalliknande avslutet. Din ideer är inte missprydande på något sätt men lite udda för en traditionalist :-). Med en potent BB istoppad skulle du definitivt ha kvar avgaset bakom hjulen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.