Vortec Ghetto Grind

Vortec topparna är som standard lite begränsade i hur mycket lyft dom kan hantera och det finns olika metoder att lösa det, beroende på hur högt lyft man vill nå.

Kamaxeln som kommer att användas i denna motor är en standard Vortec rullkam men vipporna har utväxling 1,6:1, i stället för 1,5:1 som är original i Chevrolet Small Block, vilket gör att det blir lite mer lyft och ventil-brickorna riskerar att komma väl nära ventil-tätningarna, på gränsen till att det ska ta i.

För att skapa lite marginal kan man slipa av ventilbrickorna så att dom blir tunnare, det går att slipa av ett par millimeter innan lås-knastren tittar fram.

Jag vet inte varför, men denna slipning brukar kallas Ghetto Grind.

 

14f-jpg_l-5930976  Som hjälp vid slipningen görs en 2-delad fixtur i 3D skrivaren.
2b1-jpg_l-4744380  Ventilbrickan läggs i den ena halvan och en slit-bricka i den andra. 
7d2-jpg_l-1640939  När fixturen sätts ihop sticker ventilbrickan ut så mycket som ska slipas av. 
dd2-jpg_l-7206593  Vinkelslipen fungerar bra till detta. 
08b-jpg_l-6234543  Original-tjockleken är 10,74mm 
b3d-jpg_l-2568406  Brickorna slipas av drygt en millimeter till 9,5mm. 
78b-jpg_l-5989137  Efter slipningen är det nu en betryggande marginal mellan ventilbrickan och tätningen. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *