|
För korrekt inställning av tänd-markeringen är det bra med att kolv-stopp, jag tillverkar ett att ett gammalt tändstift och lite annat skrot. |
|
Skallen på en insex-skruv rundas av för att det inte ska bli märken i kolven när man drar motorn mot stoppet. |
|
Ihopmonterat. |
|
På plats. |
|
Passade även på att göra ett verktyg att säkert kunna dra runt motorn, utan att belasta centrum-bulten.
Man drar först runt motorn i rotations-riktningen mot stoppet i kompressions-fasen. |
|
Och mäter avståndet från 0-märkningen på svängningsdämparen, här använder jag ett måttband.
Sedan drar man runt motorn åt andra hållet mot stoppet och åter mäter avståndet, då ser man om tändnings-märkningen stämmer eller inte och med justerbar märkning går det att justera till det stämmer. |
|
Det går även att använda en tejp där man ritar på båda stoppp-lägena mäter avstånden och kollar om det ligger på mitten. |
Tjaba.
Är på väg för att tillverka ett likadant verktyg själv
Hur lång är hylsan och vilken dia är det på bulten.