![75d-jpg_l-8428432](https://tomme.se/blogg/wp-content/uploads/2015/03/75d.jpg_l-8428432.jpg) |
För korrekt inställning av tänd-markeringen är det bra med att kolv-stopp, jag tillverkar ett att ett gammalt tändstift och lite annat skrot. |
![45d-jpg_l-2771858](https://tomme.se/blogg/wp-content/uploads/2015/03/45d.jpg_l-2771858.jpg) |
Skallen på en insex-skruv rundas av för att det inte ska bli märken i kolven när man drar motorn mot stoppet. |
![7fc-jpg_l-2920967](https://tomme.se/blogg/wp-content/uploads/2015/03/7fc.jpg_l-2920967.jpg) |
Ihopmonterat. |
![315-jpg_l-5084233](https://tomme.se/blogg/wp-content/uploads/2015/03/315.jpg_l-5084233.jpg) |
På plats. |
![2cc-jpg_l-8446758](https://tomme.se/blogg/wp-content/uploads/2015/03/2cc.jpg_l-8446758.jpg) |
Passade även på att göra ett verktyg att säkert kunna dra runt motorn, utan att belasta centrum-bulten.
Man drar först runt motorn i rotations-riktningen mot stoppet i kompressions-fasen. |
![c56-jpg_l-7208573](https://tomme.se/blogg/wp-content/uploads/2015/03/c56.jpg_l-7208573.jpg) |
Och mäter avståndet från 0-märkningen på svängningsdämparen, här använder jag ett måttband.
Sedan drar man runt motorn åt andra hållet mot stoppet och åter mäter avståndet, då ser man om tändnings-märkningen stämmer eller inte och med justerbar märkning går det att justera till det stämmer. |
![f46-jpg_l-6347371](https://tomme.se/blogg/wp-content/uploads/2015/03/f46.jpg_l-6347371.jpg) |
Det går även att använda en tejp där man ritar på båda stoppp-lägena mäter avstånden och kollar om det ligger på mitten. |
Tjaba.
Är på väg för att tillverka ett likadant verktyg själv
Hur lång är hylsan och vilken dia är det på bulten.