QuickJack – Smidig bil-lyft

Jag har länge varit sugen på ett annat sätt att lyfta bilar än garagedomkraft, men tycker inte jag har plats för fast monterad pelar eller saxlyft.

Till slut har valet fallit på en QuickJack BL-5000SLX vilket är en lyft med 2 flyttbara ramper som läggs under bilen och lyfter med hjälp av hydraulik och en elektrisk hydraul-pump som finns i 12V eller 240V utförande och lyfter upp till 2268 kg tunga bilar.

QuickJack är en USA-produkt som säljs i Europa av http://www.bpkeurope.com/

620-jpg_l-9472070  QuickJack lyften levereras normalt i 3 kartonger men eftersom jag också köpte till SUV – Light Truck adapters blir det en 4:e kartong.
 578-jpg_l-7422652  Lyftens delar är ordentligt emballerade.
 9e8-jpg_l-7897883  Allt upp-packat, instruktionerna för montering av lyften är tydliga och lätta att följa.
 adc-jpg_l-5792987  Ramperna lägg på plats under bilen, eftersom Impalan har ram är det enkelt att hitta lyftpunkter.
 791-jpg_l-6207074 Det följer med gummi-block i 2 storlekar som placeras i avsedda fack på lyften på positioner som är lämpliga för bilen.
 e3d-jpg_l-1407021 Slangar med snabbkopplingar ansluter ramperna med hydraul-pumpen.
 d11-jpg_l-3027720 Till hydraul-pumpen är en kontroll-box ansluten med knappar för höjning och sänkning.
 685-jpg_l-3581936 Efter att lyften höjts en aning kontrolleras att ramper och gummi-klossarna ligger på bra positioner inför lyftet.
 f68-jpg_l-7222222  QuickJack BL-5000SLX lyfter enkelt en 1800kg tung Chevrolet Impala från 1966.

I högsta läget är det 470 mm till överkant på rampens ram, med gummi-blocken kan man nå 559 mm.

684-jpg_l-8482706 Säkerhets-spärrar på båda ramperna klickar automatiskt i på 2 olika lyft-höjder, efter lyft til önskad höjd sänks lyften mot närmast säkerhets-stopp.

Vid sänkning lyfter man först ramperna en aning, lägger säkerhets-spärrarna i läge för sänkning och trycker sedan på knappen för att sänka.

 9eb-jpg_l-8236478  Förutom gummi-block kan man även använda dessa SUV – Light Truck adapters som kan ge ytterligare höjd när bilen behöver/tillåter det, med hjälp av skarv-bitar nås 2 olika höjder.
a8b-jpg_l-2807536  SUV – Light Truck adapter, utan skarv-biten, på plats i rampens fack.
10a-jpg_l-6946019  Impalan i luften igen, nu med SUV – Light Truck adapters.
7b2-jpg_l-5152361 Intrycket så här långt är att QuickJack är en produkt av god kvalitet som är smidig att använda.

7 Comments

  1. Hej.
    Får man fråga vad en sådan lift kostar? Samt hur man lättats får tag på en.
    Är supersugen på att skaffa 🙂

  2. Hej! Nu har det gått några åt sedan du köpte denna, är du lika nöjd fortfarande? Jag är sugen på em sånär till mitt garage! Går det å komma under bilen för att ex byta olja?

  3. Hej,
    Jag är definitivt nöjd med tanke på priset och flexibiliteten med separata lyft-ramper att lägga under bilen, det passar mej bra så som mitt garage ser ut, hade jag haft större yta och högre i tak så hade jag antagligen haft en 2-pelarlyft i stället.
    Det är inga som helst problem att komma under bilen när det är upplyft med QuickJack, om man behöver mer åtkomlighet har jag ibland lyft med QuickJack och sedan ställt av på pallbockar för att komma åt maximalt under bilen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *