Test av fjäderspännare

bda-jpg_l-3805836 Att spänna ihop framfjädrar till en stor bil för att kunna montera dom är inte alltid det lättaste, små fjäderspännare med enkel-klor som man sätter invändigt brukar vara svåra att komma åt att jobba med.

Men så fick jag syn på en typ av spännare med dubbel-klor och en gängad stång i mitten som verkade smidig att använda. Jag bestämde mej för att testa en så’n och beställde en från mytoolstore.com och den har nu kommit hem.

Den känns smidig att använda på bänken och att dra ihop en framfjäder som på bilden går snabbt och relativt enkelt, med lite muskelkraft.

Det ska bli intressant att se hur det kommer att fungera i skarpt läge, gängstången sticker ut en del i ena änden skulle väl kanske kunna innebära en del problem, men det visar sej.

Och så ska man se till att placera klorna så nära ändarna på fjädern som möjligt för att kunna spänna så mycket som möjligt.

3 Comments

  1. Flera kompisar har på senare tid använt en grej där man drar upp fjädern i övre huset genom en gängstång man sticker upp i stötdämparhålet och en T-pryl nertill på fjädern. Eller t.o.m. fjäderns anliggningsyta urkapad från en skrotad bärarm. Äsch, ring om du undrar 🙂

  2. Tänk om det är så lyckligt att ditt gängstångsutstick går att stoppa upp i stötdämparhålet. Då är det en lyxgrej det där.

  3. Jo, den går precis upp genom hålet så det ska nog funka.

    Annars kanske man kan ta krokarna i ena änden från spännaren och köra med gängstång genom hålet som du beskriver, det är nog ingen dum idé, man slipper ju trassla med krokarna i övre änden.

    Jag fattar vad du menade, tack för tipset! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *