Provmontering av motorblock och växellåda

714-jpg_l-7015335 Så var det dags att ta fram ”mock-up” blocket ur gömmorna, (det måste man ju ha ett) 😉 , samt originallådan (PowerGlide) och montera och kolla nivå’n på utgående axeln för att se’n kunna få TH700 lådan på rätt höjd.

Fram med motorlyften och hiva i skrotet!

cb7-jpg_l-1164584 Nivå’n kollas mot överkant på rambalkarna med hjälp av nå’t tillräckligt långt och rakt, t.e.x. ett vattenpass.

Centrum på utgående axeln ligger 6mm ovanför ramens överkant.

Toppar och headers är också provmonterade för att börja fundera på hur avgasrören ska dras och hur det ev. påverkar balken.

841-jpg_l-6299731 TH700 lådan uppriggad på rätt nivå för att se’n kunna mäta ut kardan-längden så att den kan lämnas in för kortning.

2 Comments

  1. Överväg ett färdigt avgassystem även om det kostar. Kolla dessa från Pypes http://pypesexhaust.com/
    Du ska hursomhelst ha x-pipe (crossflow övergång).
    Min bekant Håkan i Linköping fick 27 hk extra vid test på rullande landsväg när han bytte.

  2. Nog blir det X-pipe alltid, och rostfritt!

    Jag kollade lite på just Pypes häromdagen, dom har ju även separata X-Pipes som ser intressanta ut.
    Till pickisen byggde jag ett nytt system i delar för ett par år se’n TIG-svetsat kant i kant delbart med kona och packning utan en massa fula skjutskarvar och egen X-pipe.
    Syns på länken: http://iloapp.tomme.se/data/_gallery/public/4/1257961738_resized.jpg

    Det är ju manligare att bygga själv, men det tar f-n i mej en vecka…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *