|
Hardyskivan till rattstången lackades också, inte gummit förståss det maskas ju!
Här skulle man väl så småningom byta till nå’t annat, ny hardyskiva el. kanske ännu hellre en knut.
Jänkarna kallar denna pryl för ”Rag Joint” (Rag = Trasa) och nå’t sånt kan man ju inte ha på bilen. 😉 |
Jo, den där hardyskivan går väl att köpa ny? Läste någon gång att styrningen blir som ny av att byta men din är ju inte sliten efter 6000 mil. En grej är att det nog sitter en jordning i den mellan metallsidorna som gör att tutan/rattstången funkar. Så du inte missar att koppla dit den igen.
Som du säger finns trasan säkert att köpa ny, men helst skulle jag vilja ha en knut, ev. i samband med byte av styrsnäcka till en med kvickare utväxling, men jag gillar inte riktigt att det i.s.f. skulle bli en helt stum förbindelse, eftersom kaross och ram faktiskt kan röra sej lite i förhållande till varandra, vilket kan skapa onödiga påfrestningar på styrsnäcka och rattstång samt vibrationer i ratten.
Så trasan (Rag-Joint) får duga så länge tills jag hittar en lösning med knut som jag gillar, kanske får jag tillverka en själv.
Jordningskabeln är med så den har jag koll på. 😉
Förresten är det inte originaltrasan jag har för den blev lite väl svedd i branden, den här kom med rattstången som jag köpte till för ett antal år se’n och har antaglien vart med i lite fler mil.