Genom att göra en tunnel för att styra luften så att det inte läcker förbi runt om kylaren utan i stället går genom så gör det lite extra för att hjälpa till att kyla motorn så bra som möjligt.
|
Jag har bockat till bitar av 1,5mm aluminiumplåt för att tillsammans bilda en tunnel. |
|
En hel del jobb med inpassning av bitarna i hörnen blir det.
Här finns det inte mycket genvägar utan det är bara att kapa, fila och provmontera massor av gånger tills man är nöjd.
Envishet och uthållighet är egenskaper som hjälper! 🙂 |
|
För att det ska bli tätt i hörnen och göra tunneln hyffsat stadig och minska risken för vibrations(o)ljud svetsas hörnen med TIG-svets.
Här är det ett av de övre hörnen som visas.
Godkänt för en TIG-rookie som jag, om jag får säja det själv. |
|
Ett av de nedre hörnen.
Att få TIG-svetsa lite värmer skönt i kylan som råder ute nu! 🙂 |
|
Hela tunneln på bänken. |
|
Fits like a glove, och det känns ju skönt! |
|
Med kylaren på plats ser man hur sidorna på tunneln lutar inåt mot själva kylarpaketet. |
|
Nedre och övre plåtarna i tunneln lutar utåt för att kylarpaketet är större på höjden än öppningen i kylarramen. |
|
Provmontage på bilen och det ser ut att kunna funka.
Dom övre hörnen, som nu sticker ut lite, kommer att rundas av för att följa formen på en vall på kylarramen.
En plåt kommer även att tillverkas för att täcka kylaren och tunneln i överkant, mest för att det ska se snyggare ut.
Se’n ska det till en kåpa på insidan också för att sätta elfläkt(ar) i, men det blir en senare historia. |
Snyggt! Klart imponerad av plåtjobbet!
Tack!
Kul att ett plåt-proffs som du tycker det ser ok ut. 🙂