Det gäller att hålla styr på luften!

Genom att göra en tunnel för att styra luften så att det inte läcker förbi runt om kylaren utan i stället går genom så gör det lite extra för att hjälpa till att kyla motorn så bra som möjligt.

d54-jpg_l-5776543 Jag har bockat till bitar av 1,5mm aluminiumplåt för att tillsammans bilda en tunnel.
ab3-jpg_l-8198629 En hel del jobb med inpassning av bitarna i hörnen blir det.

Här finns det inte mycket genvägar utan det är bara att kapa, fila och provmontera massor av gånger tills man är nöjd.

Envishet och uthållighet är egenskaper som hjälper! 🙂

f2a-jpg_l-8480809 För att det ska bli tätt i hörnen och göra tunneln hyffsat stadig och minska risken för vibrations(o)ljud svetsas hörnen med TIG-svets.

Här är det ett av de övre hörnen som visas.

Godkänt för en TIG-rookie som jag, om jag får säja det själv.

92b-jpg_l-5349291 Ett av de nedre hörnen.

Att få TIG-svetsa lite värmer skönt i kylan som råder ute nu! 🙂

4b2-jpg_l-6114832 Hela tunneln på bänken.
b3e-jpg_l-8331932 Fits like a glove, och det känns ju skönt!
fd9-jpg_l-3537897 Med kylaren på plats ser man hur sidorna på tunneln lutar inåt mot själva kylarpaketet.
236-jpg_l-9033465 Nedre och övre plåtarna i tunneln lutar utåt för att kylarpaketet är större på höjden än öppningen i kylarramen.
d77-jpg_l-9187675 Provmontage på bilen och det ser ut att kunna funka.

Dom övre hörnen, som nu sticker ut lite, kommer att rundas av för att följa formen på en vall på kylarramen.

En plåt kommer även att tillverkas för att täcka kylaren och tunneln i överkant, mest för att det ska se snyggare ut.

Se’n ska det till en kåpa på insidan också för att sätta elfläkt(ar) i, men det blir en senare historia.

2 Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *