|
Original i flera av Chevorna i mitten av 60-talet ligger det en flatkabel under mattorna för att förse bakre delen av bilen med ström till t.e.x. bakljus m.m.
I originalkabeln är det tunna folieremsor som är ledare och den finns inte längre nytillverkad så man får leta andra lösningar om man behöver byta den och jag har för många år sedan fått tag i en flatkabel med runda ledare, dock måste man då också hitta på en lösning för skarvkontakter i ändarna då originalet inte går att använda längre. |
|
Jag har hittat 2 kontaktstycken med 6+4 kontakter som bör kunna fungera, i främre änden under instrumentpanelen har jag gjort en kåpa i plåt för att kunna skruva fast kontaktstyckena. |
|
Den ena delen, som ska anslutas till flatkabeln, av kontaktstyckena monteras i kåpan. |
|
Och så kan man ansluta den andra delen. |
|
Här syns flatkabelns främre ände, under instrumentbrädan, och skarvkontakterna sitter i plåtkåpan där kablarna går in. |
|
Flatkabeln går sedan ner från torpedväggen och fortsätter i en fördjupning i golvet och täcks sedan med mattan. |
|
Kabeln fortsätter under baksätet och ska skarvas med samma typ av kontaktstycken direkt bakom ryggstödet. |