Mar 292010
 
Skivor med nav, bromsok, fästen till oken samt skruvar lager och slangar som behövs för att få det komplett på bilen har idag kommit från CPP i Los angeles.

Faktum är att prylarna skickades från CPP i fredags och levererades av DHL hemma hos mej idag måndag, den leveranstiden kan man inte klaga mycket på.

Det går inte att hålla sej från att provmontera lite för att se att det passar som tänkt, och det verkar det faktiskt göra.
Bakifrån ser det ut såhär..
Och så framifrån.

Det ska nog funka bra det här.

Jag ska slutföra montaget i morgon med att göra  en ordentligare inpackning av hjullagren och justera lite skruvlängder m.m.

 Posted by at 21:42
Mar 212010
 
Så blev det några timmar i verkstan och avgasprojektet kryper framåt en aning…

Det har nu kapats och provats ett gäng mer rörbitar för att få till systemet från X-et, under växellådsbalken och fram till headersena, bitarna har sedan punktat på plats.

Från sidan blir det så här.

Framifrån.
En annan vinkel.
Bakifrån.

Det får nog duga så och är klart för helsvetsning.

 Posted by at 22:08
Mar 162010
 

För att få rören förbi/under växellådsbalken krävs ytterligare lite smidande.

Mycket testande av olika lösningar blir det för att hitta en lösning som känns bra.

På bilden är en halvbra test men det lutar f.n. åt att X-et kommer att flyttas c:a 20cm bakåt för att få lite andra vinklar vid passeringen under balken.

Ursäkta kvaliteten på bilden men den är tagen med mobiltelefonen, utan blixt.

 Posted by at 21:31
Mar 142010
 
För att kroppen på ljuddämparna inte ska hänga lägre, och heller inte ligga närmare kardanen än rören har jag tillverkat ett par S-böjar av rostfria universalböjar som kapats och roterats så ett det blir som en S-form.

Här har en del av systemet punktats ihop för att kunna provmontera och bygga vidare steg för steg.

Många steg och provmonteringar blir det…

Under baksätet är golvet lite högre och där passar det bra att placera ljudämparna som behöver lite extra plats på höjden tack vare S-böjarna.
Och så här blir det sett från sidan, hyffsat tajt.
Framifrån…
Nästa steg blir att tillverka fortsättningen framåt och här krävs det också lite svängar för att smyga under växellådsbalken.

Så det blir mer kapande och svetsande, fortsättning följer…

 Posted by at 19:43
Mar 132010
 

Jag är allergisk mot hängande avgasrör som skrapar i fartbulor m.m. och försöker undvika det på mina bilar.

Nu är det ingen större fara med Pypes-systemet men jag vill få det ytterligare lite högre upp, dels p.g.a. drop-spindlarna som sänker bilen 2″  i fronten.

För att kunna placera rören lite högre upp behöver dom ligga lite närmare kardanen så att man kan utnyttja kardantunneln där det finns lite mer plats på höjden, så en bit kapas ur där rören går in i X-et.
Så hamnar rören närmare varandra.
Och punktas ihop för att lättare kunna bygga vidare.
 Posted by at 16:34
Mar 042010
 

…. är det kanske frågan om att forma ljudet såsom man vill ha det?

Flowmasters ”ljudformare” har ingen ull-fyllning utan är konstruerade med mellanväggar (bafflar) för att forma ljudet och släppa igenom avgaserna med minsta möjliga motstånd och dom finns i en massa olika modeller som har olika egenskaper.

Jag har valt 40-series i rostfritt från Helsans Service i Gävle och det ska bli intressant att höra hur det låter tillsammans med Pypes-rören från Americano Enterprises i Linköping.

 Posted by at 22:54