Jun 172011
 
Mellan de rostfria bränslerören som sitter längs ramen och tank/bränslepump i bak och motorn i fram ska det vara slangar för att inget ska spricka p.g.a. rörelser (vibrationer finns ju inga i en Cheva!). 😉
Jag har provat in lämpliga längder av slangarna och fått JIC-kopplingar pressade i ändarna av Slangservice i Uppsala (JIC är kompatibelt med AN och passar bra mot de nipplar och adaptrar som finns i tillbehörs/racing branschen.
Till motorn är det slangar med rostfritt metallnät, dels för att det ska tåla värme från grenrör/headers bättre och dels för att det är snyggt. 😉

Här skymtar kopplingarna vid rören på ramen.

Från en annan vinkel.
I bak är det rena gummislangar utan metallnät, dels för att det är mjukare och inte sprider ljud från pumpen lika lätt och dels för att dom inte syns lika ofta som dom under motorhuven.
 Posted by at 19:30
Jun 062011
 
Fästen för att montera bränslepump med filter har bockats till av aluminiumplåt och passas in efter golvets form.

Provmonteras här med Cleco-klämmor.

Pump med för och efter-filter monteras på en plåt som gjorts tidigare och den sitter med gummibussningar i fästena på förra bilden för att försöka minimera ljud från pumpen i karossen.
En ledning i 3/8″ rostfritt har bockats till för att passa mellan pumpen och slutfiltret.

Eftersom pumpen har slangnippel på utgången blir det en kort slangbit till röret.

Det större blanka burken är förfiltret och det är tänkt att den även ska fungera som buffert-tank eftersom det inte finns skvalpskott i tanken och insprutningsmotorer stannar direkt om pumpen suger luft eftersom det inte finns något flottörhus som på en förgasarmotor.

På plats i bilen.

Nu ska det till mer ledningar för att knyta ihop allt.

Sen ska det också till el för styrning av pumpen…

 Posted by at 22:25
Jun 052011
 
Cheva’s smallblock motorer fanns fr.o.m. 1987 med rullkam som original dock inte truck-motorer (van’s pickuper m.m.) utan det var bara i personbilarna.

Truck-blocken är heller inte anpassade för rullkam från fabrik och det krävs då lite mer prylar för att eftermontera det i ett sådant block.

350 blocket som just nu sitter i impalan är från en -88 van och alltså inte förberett för rullkam vilket jag egentligen skulle vilja kunna använda och det var lite av en besvikelse när jag fattade hur det hängde ihop.

Men häromdagen dök det upp ett rullkams-block med vevaxel, stakar och kolvar från en -88 Camaro på Blocket, bara en 1/2-timmes resa hemifrån och till ett humant pris, dessutom i ett skapligt skick, och då kan man ju bara inte låta bli att handla lite typiska ”bra att ha prylar”! 😀

Dock får motorn som ligger i Impala’n duga för att få bilen körbar, det nyköpta blocket kommer kanske in i bilden senare och då kanske med ett 383 stroker-kit. 😉

 Posted by at 23:09
Jun 042011
 

Man kan inte bara ligga i verkstan och skruva, idag har jag åkt raggarbilsrallyt ”Rebel Run” med Tibban och Demert i Tibbans GTO Cab.

Starten gick från Uppsala Rebels klubblokal och det var mycket bilar som köade inför starten.
Coola gubbar! 😉
Under rallyt’s 10 mil var vi hela tiden omgivna av fina jänkare.
Vi åkte tillsammans med Jocke och familj i den fina 55:a cabben.
 Posted by at 23:14