Aug 282011
 
Efter en (hel) del funderande har jag bestämt mej för att montera databoxen och en del tillhörande givare på en separat plåt under lådan till handskfacket.

Kanterna på plåten bockas upp för att ge styrka och stabilitet och möjlighet att fästa saker i.

En vinklad fästplåt med pop-nuts fästs längs ena sidan som infästning.

I högra änden blir det också ett fäste.

Här används fjädrande provmonteringspinnar, s.k. Cleco Pins, som är otroligt smidiga att använda man man ska provmontera saker, då dom enkelt monteras och demonteras med en speciell tång vilket är smidigt när man behöver prova många gånger och det behöver man ju… 😉

I vänstra änden ett annat fäste.
Monteringsplåten med alla 3 fästena.
Lite mer funderande och provande för att se hur övriga prylar passar bäst.
På plats i bilen ser det ut att kunna funka.
Och även lådan till handskfacket passar, så databoxen med givarna blir typ osynliga.

Så hade den helgen också gått…

 Posted by at 21:55
Aug 212011
 
Bränsleinsprutningen och lite extrafunktioner, som elektrisk kylfläkt och vattenpump m.m. matas från separata säkrings-centraler som sitter monterade på en egen plåt till höger om rattstången.

Här har en del kablar monterats med plåten på bänken, lite enklare än att krypa under instrumentpanelen i bilen.

Men till slut hamnar man ändå där för att koppla vidare.
 Posted by at 21:59
Aug 182011
 
Har börjat prova hur kablarna till dom olika givarna på motorn ska kunna dras och det går ganska enkelt tack vare den uppdelning i mindre härvor som gjordes tidigare.
Men på insidan ser man hur många det egentligen är som ska till databoxen bl.a.

Innan dess ska bl.a. placering av databoxen bestämmas.

 Posted by at 21:46
Aug 172011
 
Motorn som satts i Impalan kommer från en 1988 års Cheva Van och har TBI-insprutning med 1227747 databox (ECM/ECU) och även kablaget från donatorbilen kommer att återanvändas efter rensning och anpassning.

Jag har sedan tidigare börjat rensa upp kablaget till insprutningen och tänkte nu ge mej på att slutföra jobbet så att det ska kunna monteras i bilen.

För att det ska bli enklare för min begränsade hjärna tänker jag ta isär rubbet och hålla ihop mindre härvor till olika funktioner.

I ena änden på kablaget sitter kontakterna som ansluts till databoxen.
Innan kontakthylsorna till kablarna kan lossas måste man demontera en dragavlastning i plast, det går bra med en liten mejsel.
På väg ut.
Och helt lös på bordet.
Dom 2 kontaktstyckena har hål för 24 resp 32 kontakter varav alla faktiskt inte används.

Det är bara de 2 hålraderna i mitten som används för kontaktstift/hylsor de yttre är för att komma åt med ett verktyg för demontering.

Här syns de 2 raderna med kontaktstift i databoxen.
En smal mejsel har slipats till för att passa i demonteringshålet.
En kontakthylsa på väg ut.
Så ser den ut i full frihet.
Det är på den lilla tungan man trycker med verktyget för att den ska släppa från kontaktstycket.
En mindre ”funktionshärva”.
Fler än så här blev det inte.

Det ser lite mindre dramatiskt ut så här när man har mindre härvor som ska till vissa funktioner, som givare för temperatur, spjäll-läge m.m. och det har hjälp till att tappa respekten och öka förståelsen för systemet en aning.

Under demonteringen har jag dubbelkollat allt med ett kopplings-schema och det har också varit nyttigt.

 Posted by at 22:48
Aug 142011
 
Eftersom det är 3 glödlampor på varje sida i bakljusen behöver kablaget förgrenas.

Jag använder här metallhylsorna från vanliga isolerade skarvhylsor.

2 kablar får plats och kläms fast.
Färdiga förgreningar för bakljus och broms/blinkers med krympslang över.
Ihopkopplat och monterat blir det fungerande bakljus! :-)
 Posted by at 22:04
Aug 092011
 
Lamphållarna till bakljusen hämtas från det gamla elsystemet.

Jag provade med nyköpta men tycker dom passade dåligt så därför återanvänds dom gamla i stället.

Kabelskorna, som också är kontaktyta för glödlamporna, pillas loss.
Och klipps loss från de gamla kablarna.
Löds fast på kablarna i det nya elsystemet och skyddas med en bit krympslang.
Så får det bli.
 Posted by at 21:55
Aug 072011
 
Original i flera av Chevorna i mitten av 60-talet ligger det en flatkabel under mattorna för att förse bakre delen av bilen med ström till t.e.x. bakljus m.m.

I originalkabeln är det tunna folieremsor som är ledare och den finns inte längre nytillverkad så man får leta andra lösningar om man behöver byta den och jag har för många år sedan fått tag i en flatkabel med runda ledare, dock måste man då också hitta på en lösning för skarvkontakter i ändarna då originalet inte går att använda längre.

Jag har hittat 2 kontaktstycken med 6+4 kontakter som bör kunna fungera, i främre änden under instrumentpanelen har jag gjort en kåpa i plåt för att kunna skruva fast kontaktstyckena.
Den ena delen, som ska anslutas till flatkabeln, av kontaktstyckena monteras i kåpan.
Och så kan man ansluta den andra delen.
Här syns flatkabelns främre ände, under instrumentbrädan, och skarvkontakterna sitter i plåtkåpan där kablarna går in.
Flatkabeln går sedan ner från torpedväggen och fortsätter i en fördjupning i golvet och täcks sedan med mattan.
Kabeln fortsätter under baksätet och ska skarvas med samma typ av kontaktstycken direkt bakom ryggstödet.
 Posted by at 21:41
Aug 062011
 
Fjädern till en av strålkastarna var deformerad och jag hade funderat lite över hur jag skulle lösa det, men det blev enklare än väntat.
Först borrades niten som håller fjädern bort.
När jag var på CCW-marknaden i Rättvik i veckan hittade jag faktiskt nytillverkade fjädrar så jag köpte en.

Fjädern fästs med en popnit.

Och det blir helt ok.
Popniten från baksidan.
Monterat på bilden.
Kablaget till ett av positionsljusen har blivit skadat i branden så det blir lite fixande med det…
Varde Ljus!

Här är framljus och positionsljus/blinkers monterat för att kunna få till kablaget och testa att det funkar.

 Posted by at 22:36
Aug 022011
 
Eftersom batteriet kommer att hamna i bagageutrymmet behövs en lång kabel mellan batteri och motor och jag provar för tillfället om det skulle kunna fungera att lägga den på golvet i vecket mot kardantunneln, och fram till en skottgenomföring från Moroso i torpedväggen.
På andra sidan torpeden ansluts en kabel till startmotorn.

Maxi-säkringarna som skymtar under headers-röret kommer antagligen att flyttas till en svalare plats.

 Posted by at 21:33
Aug 012011
 
Det kan vara svårt att få på kabelskor på batterikablar som har många små och spretiga koppartrådar som 50 mm2 kabeln på bilderna.
Ett tips är att använda en liten slangklämma för bensinslangar för att hålla ihop koppartrådarna.

Man kan börja med att klämma till längst ut i änden för att forma till trådarna så att dom blir mer samlade.

Sen lossar man klämman och flyttar man tillbaka den en bit och drar åt igen.

Det brukar gå lättare att få in trådarna i kabelskon med denna metod, ibland kan man ändå får hjälpa till att peta in några trilskande trådar med en liten mejsel.

Det underlättar även om man kan ha kabelskon sitta fast i något som t.e.x. ett skruvstycke.

När det börjat styra i ordentligt för man flytta klämman och trycka i kabeln så långt det går.
Och sen ta bort klämman helt och köra in kabeln i botten på kabelskon.
Pressat och klart utan några koppartrådar som spretar ut på sidan! :-)
 Posted by at 22:32