 |
Motorn som satts i Impalan kommer från en 1988 års Cheva Van och har TBI-insprutning med 1227747 databox (ECM/ECU) och även kablaget från donatorbilen kommer att återanvändas efter rensning och anpassning.
Jag har sedan tidigare börjat rensa upp kablaget till insprutningen och tänkte nu ge mej på att slutföra jobbet så att det ska kunna monteras i bilen.
För att det ska bli enklare för min begränsade hjärna tänker jag ta isär rubbet och hålla ihop mindre härvor till olika funktioner. |
 |
I ena änden på kablaget sitter kontakterna som ansluts till databoxen. |
 |
Innan kontakthylsorna till kablarna kan lossas måste man demontera en dragavlastning i plast, det går bra med en liten mejsel. |
 |
På väg ut. |
 |
Och helt lös på bordet. |
 |
Dom 2 kontaktstyckena har hål för 24 resp 32 kontakter varav alla faktiskt inte används.
Det är bara de 2 hålraderna i mitten som används för kontaktstift/hylsor de yttre är för att komma åt med ett verktyg för demontering. |
 |
Här syns de 2 raderna med kontaktstift i databoxen. |
 |
En smal mejsel har slipats till för att passa i demonteringshålet. |
 |
En kontakthylsa på väg ut. |
 |
Så ser den ut i full frihet. |
 |
Det är på den lilla tungan man trycker med verktyget för att den ska släppa från kontaktstycket. |
 |
En mindre ”funktionshärva”. |
 |
Fler än så här blev det inte.
Det ser lite mindre dramatiskt ut så här när man har mindre härvor som ska till vissa funktioner, som givare för temperatur, spjäll-läge m.m. och det har hjälp till att tappa respekten och öka förståelsen för systemet en aning.
Under demonteringen har jag dubbelkollat allt med ett kopplings-schema och det har också varit nyttigt. |