Insprutning – Monteringsplåt till Databoxen

Efter en (hel) del funderande har jag bestämt mej för att montera databoxen och en del tillhörande givare på en separat plåt under lådan till handskfacket. Kanterna på plåten bockas upp för att ge styrka och stabilitet och möjlighet att fästa saker i. En vinklad fästplåt med pop-nuts fästs längs ena sidan som infästning. I …

Continue reading ‘Insprutning – Monteringsplåt till Databoxen’ »

Elsystem – Matning till Insprutning och Extra

Bränsleinsprutningen och lite extrafunktioner, som elektrisk kylfläkt och vattenpump m.m. matas från separata säkrings-centraler som sitter monterade på en egen plåt till höger om rattstången. Här har en del kablar monterats med plåten på bänken, lite enklare än att krypa under instrumentpanelen i bilen. Men till slut hamnar man ändå där för att koppla vidare.

Insprutning – Rensning av kablage

Motorn som satts i Impalan kommer från en 1988 års Cheva Van och har TBI-insprutning med 1227747 databox (ECM/ECU) och även kablaget från donatorbilen kommer att återanvändas efter rensning och anpassning. Jag har sedan tidigare börjat rensa upp kablaget till insprutningen och tänkte nu ge mej på att slutföra jobbet så att det ska kunna …

Continue reading ‘Insprutning – Rensning av kablage’ »

Elsystem – Lamphållare till Bakljus

Lamphållarna till bakljusen hämtas från det gamla elsystemet. Jag provade med nyköpta men tycker dom passade dåligt så därför återanvänds dom gamla i stället. Kabelskorna, som också är kontaktyta för glödlamporna, pillas loss. Och klipps loss från de gamla kablarna. Löds fast på kablarna i det nya elsystemet och skyddas med en bit krympslang. Så …

Continue reading ‘Elsystem – Lamphållare till Bakljus’ »

Elsystem – Skarvkontakt för Flatkabel till Bakänden

Original i flera av Chevorna i mitten av 60-talet ligger det en flatkabel under mattorna för att förse bakre delen av bilen med ström till t.e.x. bakljus m.m. I originalkabeln är det tunna folieremsor som är ledare och den finns inte längre nytillverkad så man får leta andra lösningar om man behöver byta den och …

Continue reading ‘Elsystem – Skarvkontakt för Flatkabel till Bakänden’ »

Pluskabel från Batteri till Motor

Eftersom batteriet kommer att hamna i bagageutrymmet behövs en lång kabel mellan batteri och motor och jag provar för tillfället om det skulle kunna fungera att lägga den på golvet i vecket mot kardantunneln, och fram till en skottgenomföring från Moroso i torpedväggen. På andra sidan torpeden ansluts en kabel till startmotorn. Maxi-säkringarna som skymtar …

Continue reading ‘Pluskabel från Batteri till Motor’ »

Tips – Kabelskor på Batterikabel

Det kan vara svårt att få på kabelskor på batterikablar som har många små och spretiga koppartrådar som 50 mm2 kabeln på bilderna. Ett tips är att använda en liten slangklämma för bensinslangar för att hålla ihop koppartrådarna. Man kan börja med att klämma till längst ut i änden för att forma till trådarna så …

Continue reading ‘Tips – Kabelskor på Batterikabel’ »