Mar 312014
 

Klädsel-jobben i inredningen görs av Sadelmakare Monika Lindström, utanför Uppsala, idag har jag hämtat baksätet och lämnat dörrsidor m.m. för att få klädsel.

 

Allt är gjort från grunden, stommen rengjord, lackad och förstärkt, ny stoppning och klädsel i egen design.
Baksätet provmonterat i bilen.Det är klätt med svart Vinyl och Alcantara vid sittplatserna.

 

Risken är väl att man inte kommer att sitta här och njuta så mycket själv. 😉

 

 Posted by at 22:15
Mar 302014
 
Databoxen EBL Flash från Dynamic EFI har bättre och modernare elektronik, bättre programvara med mer möjligheter och passar direkt i stället för originalet till TBI-Insprutningen från 1988.Här har den nya databoxen helt enkelt lagts ovanpå original-boxen och kablarna flyttats över.

 

Programvara, What’s Up Display,  till Windows ingår också och med den sköter man inladdning (flash) av program till insprutningen och val av vilket av de 8 möjliga inladdade programmen man ska använda, dessutom har den en instrumentpanel där man kan se massor av information medans man kör, samt även spela in körningar för senare analys och även uppdatering av befintliga program. 
Så fick man anledning att ut och åka en sväng i Mars-solen, och allt bara funkade! :-)

Det som märktes direkt var att tomgången, som tidigare varit väl hög direkt efter start, nu var mycket lägre.

Överlag känns det som att den går bättre, och då kan man ändå finjustera mer med hjälp av inlärnings-funktionen för att få det helt perfekt!

 

 

 Posted by at 22:25
Mar 272014
 
Dynamic EFI  har databoxar (ECM) till GM’s TBI och TPI insprutningar som är ombyggda för att kunna programmeras via en PC vilket gör ändringar mycket enklare än att bränna om chippet vid minsta ändring, dessutom är det tillagt mer möjligheter och funktionalitet än original, som att styra elfläktar från databoxen i stället för via tempgivare på motor eller kylare.Jag har precis fått hem en EBL Flash som passar till TBI insprutningen med 1227747 ECM som sitter i Impalan.Det ska bli intressant att sätta sej in i hur det funkar. :-) 
 Posted by at 21:38
Mar 242014
 
Plasterna som används till bl.a. kaross-delar är ofta ganska feta och svåra att limma om man inte har rätt special-lim.

I detta fall används Teroson Terokal-9225 som levererats av Upplands Bilfärg Butiken.

Det är ett 2-komponents lim i en dubbel-patron som kräver en speciell lim-pistol för att appliceringen ska bli smidig.

 

Innan limning slipas sprickor ur ordentligt för att limmet ska få plats att fästa ordentligt, där det ska limmas i lösa bitar fasas kanterna av samma anledning.
Limmet är 2-komponents och blandningen sköts smidigt i en speciell blandnings-pip och appliceringen blir smidig med den speciella lim-pistolen.
Härdningen av limmet kan skyndas på genom att värmas 60-70 grader.
Blandningspipen slängs och patronerna återförsluts, så kan limmet sparas länge.
Det fungerar bra att skära bort det mesta av lim-strängen med ett rakblad eller vass kniv.
Det går att slipa limmet vid reparationer som ska lackeras, i detta fall kommer inte delarna att synas när dom är monterade utan det ska bara hålla och vara tätt.
När första sidan torkat limmas andra sidan.
 Posted by at 21:01
Mar 232014
 
Ett av Frisklufts-spjällen hade en skada som behöver åtgärdas för att den ska bli tätt när det är monterat.

 

En mall klipps till ur papper.

 

En reparations-detalj sågas ut efter mallen ur en spill-bit från en av de gamla deformerade spjällen.

 

Det borde gå att limma fast den nya biten, om man bara hade passande lim, blir till att söka lite…

 

 Posted by at 22:31
Mar 232014
 
Pol-skorna till batteriet kommer från Skyllermarks och dom egna skydds-kåporna har gjorts i en ny version med lite små förbättringar, ritat i TopSolid 3D CAD från Protech AB.
Kåporna tillverkas Dimension 3D Printer och då passade jag även på att skriva ut dom i svart vilket jag tycker är snyggare än vitt som den förra versionen var gjorda i.
Detaljerna rensas från stödmaterialet efter 3D printningen.
Passar som tänkt.
Ser betydligt bättre ut!
 Posted by at 22:25