Apr 262015
 
Med det nya insuget hamnar spjällhuset lite högre och det gamla gas-länkaget funkar inte fullt så bra längre.

För att bestämma geometrin på ett nytt gas-länkage tillverkas fästen med flera hål för att kunna testa flera alternativ.

 

Med Test-länkaget på plats testas olika alternativ tills ett ett passande med bra funktion och känsla hittats.

Test-länkaget duger givetvis även för att starta upp motorn med, men en snyggare variant kommer att tillverkas. 😉

 

 

 Posted by at 22:18
Apr 232015
 
En sak som är viktigt med TH700 R4 växellåda är att TV-Wiren är korrekt monterad i förhållande till gas-reglaget och är rätt justerad.Det gamla fästet för TV-wiren passar inte med nya insuget, ett nytt fäste tillverkas i rostfritt av bitar från ett fyrkantigt för som skurits ut med kap-rondell och svetsats ihop med TIG-Svets.

 

Verkar som att det ska kunna fungera. 

 

 Posted by at 21:59
Apr 192015
 
Jag tänkte att jag skulle försöka få svets-skarvarna osynliga och här har dom slipats ner och rören slipats med våtslippapper med lite olja till 800 korn.
Efter polering med lump-skiva och poler-vax.
Tja, det kommer kanske att funka.

 

 Posted by at 21:49
Apr 182015
 

Eftersom det sitter en aluminium-kylare av universal-typ i Impalan passar inte original kylarslangar, förra säsongen körde jag med veckade universal-slangar men det är lite ”B” så nu ska det bli ändring på det och i stället för slangar blir det aluminium-rör och korta slang-bitar i ändarna.

 

Diverse krökar och raka bitar av aluminium-rör kapas till och passas in för att passa och svetsas med TIG-svetsen.
Färdig-svetsade rör och lite spill-bitar.

När rören monteras i bilen är det c:a 1 cm spel i varje ände, vilket hamnar inne i slang-bitarna, för att det ska kunna röra sej lite med motorn.

 

 Posted by at 21:41