Montering – Turbinkåpa och Ventilkåpor

Att montera Customprylar är sällan så rakt fram som när man använder standard-delar, det är ibland närmast att betrakta som halv-fabrikat.

 

Efter att ha provat med en kåpa med dålig passform, köpt av en stor speedshop i sverige, beställdes i stället en från USA, men den var inte direkt bättre och krävde en del modifieringer innan den passade.

 

  Den har fått kapas ur på diverse ställen och bankats på några andra…

 

   Bortskuret material.
   Till slut gick det att få den att passa hjälpligt.

Men kromad är den i.s.f. 😉

 

   Dom snygga ribbade ventilkåporna var inte heller bara att bulta på.

Silicon-packningarna från Fel-Pro är avsiktligt lite korta för att dom ska spänna fast mot kåpans inre kant och hållas på plats under monteringen.

   Tyvärr är nämnda kant lite lägre på custom-kåporna och packningen kan inte hänga kvar.

Efter mycket testande med att hålla fast den med fingrarna gav jag upp denna typ av packning…

 

Jag vill inte klistra packningen och är inte heller säker på att det fäster så bra på silicon-packningar.

 

   Här provas det då med plåtförstärkt korkpackning som ser ut att passa bättre.

Men den var så tjock att skruvarna till kåporna inte räckte till, så då fick försök nr 2 ställas in.

   Det slutade med att jag lyckades få begagnade originalpackningar att hänga kvar och även skruvarna räckte.

 

Det får duga tills vidare tills jag får tag i packningar från samma leverantör som kåporna som ju borde passa. 🙁

   Men ganska trevligt blev det till slut med lite glitter på motorn. 🙂

 

 

5 Comments

  1. Man upphör aldrig förvånas över dålig passform tyvärr. Ser bra ut! Hoppas man får beskåda bilen på nån träff i sommar…

  2. SItter o tittar/letar efter hur du gjorde me vattenpumpen. Har påbörjat ett ”engineswap” i frugans firebird o vattenpumpen på 350tbi maskinen fr van -88 hade ingen returledning från värmepaketet? Hade du likadant eller ??
    mvh Tommy

  3. Hej Tommy,

    Jag har satt dit en elektrisk vattenpump från Summit Racing:

    Den har uttag för ledningen till värmepaketet, jag har för tillfället pluggat den men kommer strax att koppla in värmepaketet.
    Jag kommer inte ihåg hur det såg ut på original-pumpen till motorn men jag tror den också hade ett uttag för värmepaket för jag har inte pluggat någon annanstans.

    Det finns så mycket varianter på ”Långa” vattenpumpar till Cheva SB att det måste gå att hitta med uttag för värmepaket.
    Kolla med större speedshops som t.e.x. Hansen Racing, eller bläddra i Summits online-shop.

  4. Hej, Ja precis. Kanske ska satsa på en ny v-pump. Var mest lite nyfiken på hur de kom sig att den inte hade nån anslutning för returledning. Har för mig att de har nått att göra med att värmepaketet sitter så pass högt i förhållande till vattenpumpen om man jämför med ”vanliga” bilar. Vanen är ju lite speciell i det avseendet. ( dvs högt plac ) och eller är de omvänd rotations riktning ? ,
    Va valde du för pump på summit då? Moroso?

  5. Jag kommer inte ihåg om originalet till 88/89 350 roterar åt andra hållet, kanske det blir så beroende på hur serpentin-remmen är dragen.
    Men det borde funka med någon annan pump, med uttag för värmen.

    Jag använder Summit’s egen elpump:SUM-314350

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *