Slipning + Polering av lack – 1:a Försöket – Bakluckan

Nu ska man åter ge sej in på ett nytt område slipning + polering av billack! 😕

Vid sprut-lackering blir det alltid mer eller mindre apelsinskal och för en amatör som lackar i ett garage blir det antagligen lite mer än för ett proffs samt att det är nästan omöjligt att undvika damm i lacken när man inte lackar i en lack-box.

Ett sätt att få lacken slätare är att slipa den jämn och sedan polera upp glansen igen, detta är en teknik som används på så gott som alla bilar med fina lacker som man t.e.x. ser på utställningar.

 

Jag ska testa för att se vad jag kan få till på Impalan och första försöket kommer här.

Vid reflektionen från lysrören ser man att lacken inte är helt slät efter sprutningen.Kolla på vilken ny bil som helst så kan man se liknande ojämnheter.

 

När man börjar slipa ser man tydligt apelsinskal och damm-prickar. 
Bara att fortsätta tills det är helt slätt. 
Jag har här först kört med våtslip-papper med 1500 korn och en lite hårdare slipkloss (Durablock) och fortsatt med 2000 korn och en mjukare kloss (3M) som är lite följsammare. 
Resultatet efter slipning med 1500 korn.
Resultatet efter slipning med 2000 korn.
Första poleringen sker med grov-rubbing och det blir ganska blankt. 
Sedan fortsätter man med fin-rubbing.
Och avslutar med polermedel.Det är svårt att se/visa skillnaden i de olika stegen på bild men det blir faktiskt en tydlig skillnad.

 

Här kan man se att det finns lite repor kvar så det är väl bara att backa till slipning och göra om/göra rätt för att få det acceptabelt.

Men apelsinskals-effekten och damm-prickarna är borta! 😉

 

För poleringen kör jag med 3M’s produkter där rubbing + poler-rondeller är pedagogiskt färgade för att det är viktigt att bara köra ett medel i varje rondell. 

Alla Slip & Poler-produkter har levererats av Upplands Bilfärg Butiken.

 

Jag har även haft turen att få låna en proffs-maskin för polering av ett proffs, med finesser som mjukstart, vilket gör jobbet ännu lite roligare. 😉

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *