Finjustering av Karossens Position

Idag har det bara regnat och eftersom jag försöker hålla till med grovslipande utomhus så jag har inte kunnat slipa på huven idag.

I stället har jag finjusterat karossens position på ramen, helt enkelt p.g.a. jag inte gjort det tidigare och att jag inte var helt nöjd med hur den låg. 🙂

Om man mätte mellan ramen och sparklådan skilde det c:a 6mm strax framför bakhjulen och det korrigerades med en kofot mellan ram och insidan av sparklådan, givetvis med ett par masonit-bitar som skydd för att inte skada lacken.

Efter att jag lättat på karossen en aning med en domkraft gick det enkelt att flytta den de 3mm som krävdes genom att ”bryta” lite med kofoten.

Jag tyckte även att karossen låg lite väl långt fram (c:a 5mm) och bävade lite inför hur jag skulle lösa det utan att göra några skador.

Men det löste sej enklare än väntat med ett par spännband mellan den nedre infästningen till bakaxeln och en par plåt-profiler som sitter svetsade under golvet.

Det behövdes bara lite spänning i banden så gled karossen så snällt bakåt den bit som krävdes.

 

Här ses det ena spännbandet med dess båda infästningar.

 

Det gick fint att trä spännbandet runt plåtprofilen under golvet.

En bit gummiduk fungerade fint som skydd för lacken.

 

Så nu ligger karossen där jag vill och alla fästen är åtdragna.

 

2 Comments

  1. Tack!
    Jag fick klura lite innan jag kom på hur jag skulle göra, gillar att försöka hitta dom enkla lösningarna som funkar utan en massa våld och brytande och ibland lyckas det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *