Ljudisolering – Start – Torpedvägg lager 1

Lite ljudisolering behövs också för att det ska vara bekvämt att åka,  och om man väljer rätt produkter isolerar det dessutom mot värme från t.e.x. headers/avgasrör och solen.

Ljudisolering av bilkarosser byggs upp i flera lager med butyl eller bitumen närmast plåten för att  minska plåt-skramlet, sedan ett lager med ett skum-liknande material för att ta hand om buller som transporteras i luften.

Eftersom många av produkterna för ljudisolering är ganska tunga och dyra att skicka är det bra med en leverantör som man kan hämta hos direkt.

Seastreams garage (http://www.seastreamsgarage.se/)  i Kungsängen utanför Stockholm jobbar själva med montering av ljud-utrustning och ljud-isolering och vet vad som verkligen fungerar.

 

För impalan kommer jag att i huvudsak använda 3 produkter: STP Silver på golv och torpedvägg, Dynamat Xtreme i dörrarna och Dynaliner som andra lager.
Tanken att krypa in under instrumentbrädan med att stor bit klibbig butyl-matta och försöka passa in den på frihand övergavs snabbt och jag insåg att man måste börja med någon slags mall för att ha en chans att få till det någorlunda och för första försöket på torpedväggen används maskerings-papper. 

 

 När man är nöjd med mallens passform för man över formen på butyl-mattan från STP. 

 

Butyl-mattan är självhäftande och monteras genom att lossa en del av skydds-papperet och börja fästa den i längs ena kanten, i detta fall började jag i överkant på torpedväggen. 
Gummi-rullar avsedda för tapet-skarvar fungerar bra för att trycka fast butyl-mattan mot plåten. 
 Första biten på plats! :-)Man behöver inte täcka varje lite yta, det som är viktigast och ger störst effekt är att sätta matta på större ytor som har störst risk att vibrera och skapa oljud.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *