I dessa bilar är värmepaketet ständigt varmt med cirkulerande kylarvatten och värmen regleras endast med ett luft-spjäll, vilket gör att det alltid blir lite spill-värme från det varma värmepaketet inne i bilen, även varma dagar när det inte behövs.
Jag har hittat en ventil med elektrisk styrning som kan reglera varmvattnet och även stänga av det under varma dagar när det inte behövs.
En del konstruktion och tillverkning krävs för att montera ventilen.
|
Jag vill använda gängade kopplingar av typen AN/JIC för att ansluta slangarna mellan motor och värme-ventil.
90 graders silikon-slangar används för att ansluta värme-ventilen till värme-paketet och skarven till slangarna till/från motorn.
|
|
JIC skottgenomföringar modifieras och en slang-anslutning svarvas till i stället för gängan i ena änden.
|
|
Ser ut att funka.
|
|
Ett fäste för skott-genomföringarna och en skydds-kåpa tillverkas, här kapas delar fram ur profil-rör.
|
|
Fästet hängs upp i skruvarna till kåpan för värmepaketet.
|
|
Ett fäste för skott-genomföringarna kapas till ur ett profilrör och bockas för att passa runt värmepaketet’s kåpa.
|
|
Klart så långt. |
|
Delarna punktas samman. |
|
Provmontering i bilen.
|
|
Ett fäste för skottgenomföringarna har tillverkats för att kunna skruvas fast i resten av fästet.
Fäste och värmeventil kommer att täckas av en kåpa, dels för att det ska se trevligare ut och dels för att ge möjlighet att montera andra saker.
|