|
För att enkelt kunna demontera avgassystemet och ta ner mittsektionen används dessa fina skarvar med flänsar som svetsas fast, så slipper man kämpa med att slita isär skjutskarvar som ofta blir deformerade när vanliga avgasklammer används. |
|
Så här ser det ut när det är monterat. |
|
Flänsarna punktas fast i ljuddämparna. |
|
På plats under bilen riggas allt upp på plats och de bakre avgasrören punktas i flänsarna.
Här ses även provisoriska upphängningar som sitter i nytillverkade fästen i ramen, här kommer snyggare upphängningar att göras senare när bussningar som beställts från Summit kommit hem. |
|
Rakt bakifrån över bakaxeln. |
|
Bakifrån i annan vinkel. |
|
Avgassystemet från Pypes finns bara till Impala i alternativet med slutrören ut på sidan bakom bakhjulen, vilket också var ett standardutförande.
Egentligen tycker jag det ser bättre ut när rören slutar bakom bilen och det kommer nog att bli så vad det lider, men detta får duga till att börja med.
Bagage-remmar används för att rigga upp prylarna under byggandet, seriösare upphängningar kommer som sagt… |
|
Från sidan. |
Du är för jäkligt påhittig Tomme. Dom där flänsarna ser ut som något du stulit på en industri med mycket rör 🙂
Men, är det ingen packning eller o-ringsspår i dom?
Dom finns faktiskt i bil-svängen, jag har köpt dom av Ferrita i Köping, men dom säkert sitt ursprung i industrin precis som du säger och kanske är dom billigare där också. :-I
Det ska faktiskt inte vara nån packning, jag har själv funderat över det, men det blir ett jädra spänn när man drar ihop dom eftersom flänsarna och överfallen är koniska.
Rostfritt slår sej i.o.f.s. lätt när man svetsar och lite har nog flänsarna deformerats, så blir det lite läckage provar jag att täta med RTV-silikon för det kör man med mellan krök och dämpare på Husabergs cross/enduro hojjar, annars får man väl skära till en tunn packning….
En bra lösning vore nog att svarva ett spår för en o-ring, men det är lite svårt att få upp dom i svarven nu. 😀