|
Rattstången som satt i Impalan från fabrik blev illa sargad i branden 1980 så jag har fått lov att fynda lite under åren som gått.
Det borde nog gå att få ihop nå’t användbart av det här… |
|
Det underlättar att snygga till saker om man också demonterar dom.
Här är rattaxel och växelrör på väg ut ur rattstången. |
|
Delarna på bordet! |
|
Kåporna bakom ratten. |
|
Bilen hade rattväxel från fabrik såsom de ersättningar jag fått tag på och knoppen för växelspaken kan tas bort för att det ska bli lite renare. |
|
Här har knoppen kapats med bågfilen. |
|
Och området runt hålet snyggats till. |
|
Hålet ska fyllas igen med metall-epoxi och för att det ska sitta fast ordentligt har kanterna fasats och gropar slipats i hålet. |
|
Här har hålet kladdats igen. |
|
Fästen för växel-länkaget i änden på rattstången kapas bort för att det ska bli lite renare och snyggare. |
Grym blogg och väldigt ingående på smådetaljer som gärna det inte nämns så mycke om annars.
Har en liten fråga om du råkar ha en fjäder över till rattstången som gör att lagret sitter på plats att sälja? Har en impala ss 66:a.
Mvh Samuel
Hej Samuel, kul att du uppskattar bloggen. 🙂
Jag kollade just på ”lagret” men jag har tyvärr ingen sådan fjäder över.
Man kanske kan hitta en med liknande dimensioner på firmor i sverige som säljer mekanik-prylar.
Annars kanske fjädern i satsen på länken nedan passar, trots att det verkar vara till en tilt-stång.
http://www.impalaparts.com/Store/product.php?productid=6366SCBLT
/Tomme