Automatlåda (TH700) – Modifiering

Automatlådan som ska användas i Impalan är en TH700 (4-växlad) från slutet av 80-talet och detta exemplar ska vara renoverat men trots det ska jag in och gräva lite i den för att montera ett s.k. Shift-Kit som gör växlingarna lite mer distinkta så det blir lite sportigare känsla.

Det kanske är lite bakvänt att göra ett sådan här ingrepp efter att lådan lackerats och det stämmer nog, men men….nu är det som det är…och jag ska försöka vara försiktig.

När tråget tagits bort så ska filter, ackumulator och lite kablar bort innan ventilhuset kan öppnas.
En liten bit på G.
Ett Shift-Kit består mest av ett gäng fjädrar som ska bytas och några pluggar som ska knackas i några kanaler.

Och instruktioner om hur man ska borra upp några hål i plåten som sitter under ventilhuset.

Ventilhus m.m. på bänken.

Gamla ugnsplåtar funkar utmärkt för att hålla ordning på smådelar så att dom inte rullar ner på golvet och ta hand om oljespill.

Så släng inte plåtarna när ni byter spis!

Plåten under ventilhuset där hålen som ska borras upp har markerats med tuschpenna.

Det är 3 olika diametrar som ska borras så det gäller att ha koll på hålen.

Det ska även bytas lite fjädrar i pumpen för att ge lite högre tryck.

Enligt GM’s instruktioner ska man använda specialverktyg för att lossa pumpen då det är svårt att få ett bra tag på utsidan för att ta bort den, men det går också bra att bända loss den med några mejslar från insidan.

Tack för tipset Olle på EAT, som jag också köpt delarna från! 🙂

Pumpen består av 2 halvor som måste delas för att komma åt en av fjädrarna som ska bytas.
Kolla att det inte blir några delar kvar på bänken när lådan monterats igen, förutom fjädrarna som bytts ut. 😉
Automatlådor är ena slaskiga rackare att skruva i för det göms mycket olja i dom som ständigt dräller ur.
Mycket torkpapper och trasor går det åt!
Men när det är klart är det mödan värt, hoppas jag, och att den se’n ska fungera också.

Minsann, hittade inte ett blankt aluminiumtråg dit också,  för min egen och besiktningsmannens skull! 😀

En ny turbin som är förstärkt med lödda vingar och lite högre stall speed från EAT kommer också att stoppas i när låda och motor monteras ihop.

4 Comments

  1. Å du ger dig då på allting också. Inte har väl du öppnat TH-lådor förut eller…? Jäkligt tufft gjort.

  2. Jag har öppnat en TH400 för många år sen, men man har ju ingen rutin direkt…

    Återstår att se hur tufft det egentligen är, den är inte körd i bil än. 😉

  3. Nu börgar det bli avancerat ,om man tänker hur enkelt det var att vässa TH 350:an på min nova för att få snabbare växlingar.
    de e bra,kör hårt.
    MVH Fadern.

  4. Jo, det här var lite mer jobb faktiskt, och det var egentligen mer än vad som syns här, bl.a. skulle 1/8″ material slipas bort från en kolv, men jag svarvade av det så att det blev rakt och bra. 😉

    Det ska bli intressant att se hur/om det funkar i bilen sen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *