Mer prylar runt motor & låda monteras

Jag tänkte använda bränslerören till TBI-enheten som kom med motorn men dom måste modifieras för att passa Impalan.

Anslutningen till TBI-enheten med uttag för bränsletrycksmätare är längre än originalet och kräver lite om-bockning av bränsleröret och här börjar det bli acceptabelt.

Insprutningen använder en lambda-sond för att hålla koll på bränsle/luft-blandningen och eftersom jag tänker köra med headers behöver en anslutning för lambda-sonden svetsas dit och jag har valt att sätta den i kollektorn.
Mer prylar kommer på plats och man får kanske räkna med lite småjusteringar men det har inte varit några överraskningar så här långt.

Växellådsbalken har ännu inte lackats för jag räknar med att komplettera den med  fästen för att kunna hänga avgasrören i balken om jag i framtiden kommer att köra med flex-slang direkt efter headersena för att minska vibrationer och resonans.

Jag kan inte hjälpa att jag tycker det är lite coolt med flänsade och polerade aluminiumtråg på låda och motor. 🙂

3 Comments

  1. Ett hett tips gällande lambdasonden är att om du ska ha den såpass långt bak så sätter du dit en med förvärmning.

    en entrådars kommer få svårt att hålla jämn temperatur vilket medför ökad förbrukning samt slitage på sonden

  2. Ok, tack för tipset.

    Tyckte bara det kändes bättre att sätta den i kollektorn så att den får snusa på gaserna från i.a.f. 4 cylindrar i.st.f. bara 1 om man skulle satt den i ett av rören.
    Man kanske skulle svetsa i en anslutning i ett av rören också…

  3. sant iofs men att koppla in en förvärmd är ingen raketforskning, bara att koppla över bränslepumpsrelät.

    min kompis VAN sjönk runt 1.5 dl när han gorde detta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *