Sep 302009
 

Droppade spindlar är nå’t jag funderat på ett tag och kommit till att det är att föredra om man vill ha lite schysst hållning på bilen, låg alltså, och idag har har jag kommt överens med en kille som hade dropp-spindlar från CPP till salu på blocket. 😀

Så nu väntar jag otåligt på att dom ska anlända med bussgods…
Och så är det bara resten som fattas, skivor, bromsok m.m. det blir till att forska lite efter lämpliga prylar.
Chevrolet Impala hade inte skivbromsar 1966, nav/skivor från Chevelle 1970 ska passa spindlarna enligt CPP och dom använder bromsok från S-10 pickisar i sina kit, men det går även att få dit betydligt värre prylar, typ Wilwood aluminium-nav med lösa skivor och bromsok efter fantasi. ]:-)

 Posted by at 20:17
Sep 282009
 

Jag tänkte testa att beställa lite prylar själv direkt från Summit Racing för att se vad det blir för totalkostnader, i jämförelse med dom firmor som förmedlar Summit-beställningar.

Nu använder sej ”förmedlarna” i.o.f.s. oftast av containerfrakt på båt så det kanske blir lite billigare, samt att det är många beställningar som delar på fraktkostnaden, och det jag beställt nu kommer antagligen via flygfrakt eftersom det är mest småprylar, och det går nog lite fortare. 😉

Nedan är en bild på order-bekräftelsen från Summit.

SummitOrder-090928

Uppdaterat 090929:

Försändelsen är skickad igår, med UPS.
När jag idag kollar status på beställningen är ”Additional shipping charge” på $46.90 borttagen! :-)
Det ska bli intressant att se vad det slutar på.

SummitOrder-090929

Uppdaterat 091008:

Leveransen ligger på posten för avhämtning idag, 10 dagar efter beställningen.
Paketet ska lösas med 415:- och det är väl tullens avgifter m.m.
Beloppet som dragits av Summit från mitt kort är 1495.27 vilket motsvarar $209.15 och är enligt order-bekräftelsen.

1495.27 + 415 = 1910.27

Listpriset på delarna är $137.30

1910.27 / 137.30 = 13.91

Vilket innebär att man idag kan räkna c:a 14 SEK/$ för smådelar beställda i USA, levererat till närmaste postkontor efter 10 dagar.

 Posted by at 21:14
Sep 272009
 

Bakaxeln har med tiden fått lite lackskador och mindre rostgenomslag p.g.a. lite väl tunt med lack när det senast gjordes (1980) och jag har nu blästrat bakaxeln på dom ställen jag tyckte det behövs, så att den nya lacken inte släpper i första taget.

Innan blästring i blästertältet:

En lite stund senare…

Så nu är det bara lite finputs innan det är dags att lacka axeln, ska bara göra i ordning lite mer prylar som också ska lackas i samma färg.

 Posted by at 22:07
Sep 222009
 

Löst jox som bakaxel, framvang m.m. kommer att lackas silvergrå PPG Delfleet och behöver också snyggas till innan lack.

Jag har en idé om att förzinka bromssköldarna och då måste dom följaktligen tas bort från axeln vilket innebär att drivaxlarna måste dras ur.

Lite bilder på bakbromsarna så att man kommer ihåg hur allt ska sitta när det ska ihop igen.

Drivaxlar och sköldar borta.

Det sitter Positraction i axeln och jag fick för mej att man måste ta bort fjädrar och plattor för att få bort C-clipsen till drivaxlarna, vilket jag efteråt märkte att man inte behöver så det blev lite extra-jobb med att sätta tillbaka dom prylarna. 😛

12-bultar’n ihop igen, utan sköldar.

 Posted by at 20:25
Sep 212009
 

Hela ramen lackades idag med CA-Primer som toppas med den  halvblanka svarta PPG färgen.

Verkligen skönt med snurran vid såna här jobb, det blir ”lite” enklare att komma åt överallt!

Nu ska den få vila sej några dagar så att färgen får härda ordentligt.

 Posted by at 19:55
Sep 202009
 

För att den nya lacken ska bita bra mattas den gamla lacken ner med slipduk och (våt)-slippapper. Jag kunde samtidigt inte låta bli att snygga till några fula svetsar med vinkelslipen, bara rent kosmetiskt och inget som försvagar svetsarna. 😉

Ändarna som kommer att skruvas i snurran lackas först.
Jag grundar först med Hagmans CA-Primer (Epoxi) som biter bra på dom flesta underlag.

Den svarta färgen är en Polyuretan färg ur PPG’s Delfleet program med lite lagom mattmedel. All färg har levererats av Upplands Bilfärg Butiken som varit till stor hjälp med att testa fram rätt halvblanka glans, tack Niklas! :-)

Klart för lack! :-)
Som synes är snurr-ställningen lite kort för fullsize-ramar och jag har skarvat med vinkeljärn och tvingar, ramen är så pass lätt att det funkar bra. Karossen är ju kortare och då kommer det inte att behövas nå’n skarvning.

 Posted by at 19:32
Sep 192009
 

Bakbalken hade tyvärr blivit lite deformerad p.g.a. något omild behandling i samband med någon frakt för många år sedan, men det är ju småsaker som kan fixas till relativt lätt.

Jag tog en av balkarna till kaross-snurran och riggade upp, m.h.a. några brädlappar och tvingar, mot en regel som stoppats i på tvären i ramen, så att kan kunde få till ett ”dragläge” med spännband. Den krökta balken är ganska vek så det går lätt att dra den till rätt mått.
Eftersom det finns mått på ramen i original verkstadshandboken från 1966 går det bra att ha koll på läget så att man hamnar rätt.

 Posted by at 19:20
Sep 182009
 

Strip All är ju ett medel för att, i bad, ta bort färg, rost m.m. som det har annonserats om i motortidningar i några år nu och det är ju ett gyllene tillfälle attt testa det nu i.o.m. renoveringen av Impala’n

Sagt och gjort, jag beställde ”lite” Strip All pulver, dom hade inte mindre är 25 kg’s hinkar när jag beställde så det fick väl bli en så’n då, det räcker till 125 liter färdig blandning och det ska helst blandas allt på en gång för att få jämn kvalitet, så det blev till att leta fram en stor tunna.

Man ska ju vara lite försiktig när man blandar till det, och användande av diverse skyddsutrustning är bra om man är lite rädd om hälsan.

När allt var blandat tappades bladningen upp i 25l dunkar eftersom jag inte tänkt köra med så stort bad, till att börja med i.a.f.

Badbaljan i frigolitlådan:

 Posted by at 22:08