jan 152011
 
Dags för kaross och chassie att åter mötas och karossen måste lyftas upp en bit för att chassiet ska kunna rullas på plats.
Brr, hoppas du inte behöver möta snö och kyla så många gånger mer.

Chassiet på väg in till karossen.

Som väntar på hög höjd.
Det närmar sej.
Halva inne! 😉
Och nu hela.
Dags att börja sänka karossen.
Nu börjar det påminna om en bil igen.

Och inget av de nya rören tar i karossen någonstans! 🙂

En liten milstolpe är det allt.

 Posted by at 18:00
jan 152011
 

Det är lika bra att byta till färska bromsslangar när man ändå håller på, man ska inte vara dumsnål och köra med gamla torra slangar från 1966.

Jag vill prova att köra med stålomspunna slangar i rostfritt och vände mej därför till Uppsalas slang-guru’s Slangservice för detta.

Anslutningen i den ände på slangen som sitter i ramen är lite speciell på impalan och det fanns ingen standard anslutning som passade bra så den nya slangen beställdes med utvändigt gängad anslutning i båda ändar och en bit av den gamla anslutningen modifierades och återanvändes.

Den gamla anslutningen kapas bort från slangen, med bågfil.
Den kapade änden ska snyggas till i svarven.
Sådärja, urborrad och gängad.
Kommer det att passa mot den nytillverkade finslangen?
Det gjorde det visst, vilken tur! 😉
Och det gick att montera på bilen också. 🙂
 Posted by at 12:00