Aug 292012
 
Orignalhuven tappade spänsten efter branden 1980 så jag har någon gång under åren skaffat en annan huv som nu ska förberedas för lack och det börjar med slipning av ner till plåtrent.

 

Flera lager färg finns det som alla ska slipas bort.
Efter någon timmes ylande med grovrengörings-rondeller i vinkelslipen är ovansidan så gott som plåtren.

 

Återstår gör nu undersidan och den är betydligt krångligare att slipa, men å andra sidan är det färre lager med färg.

 

När man känner hur tung en plåthuv av den här storleken är blir tankarna på plasthuv mer aktuella…

 

 Posted by at 22:07
Aug 282012
 

Montering av nylackade delar är alltid lika kul, rena (H)julafton! :-)

Kanten på skärmarna skyddas med maskeringstejp för att undvika skador.
Även dörrarnas kant tejpas.

 

Efter montering kan tejpen tas bort.

 

Amerikansk precision = Justermån med brickor! 😉

 

För första gången sedan 1980 sitter framskärmarna åter på bilen.

Nu börjar bilens linjespel framträda ytterligare lite mer.

 

Grrr… Brum!

 

 

 

Motorn får en fin inramning när fronten blir mer komplett.

 

 

 

 Posted by at 21:30
Aug 252012
 
Framskärmar och plåtarna framför vindrutan och huven mattas ner inför ytterligare en omgång (3 lager) färg för att det ska finnas ordentligt med material att slipa och polera i sedan.

 

Lackat var det här!

 

Den här delen blev i.a.f. hyfsat blank! :-)

 

 Posted by at 23:37
Aug 192012
 

Jag känner att det börjar bli dags med lite färg på framskärmar, frontplåt och ventilationsplåt så att dom kommer lite närmare montering.

 

Verkstan är åter konverterad till lackeringsverkstad och redo för lackering.

 

Det är alltid lika kul att lägga på topplack, det är först då delarna framträder i sin fulla prakt. :-)

 

delarna har nu fått 3 lager lack och ska nu få vila ett tag innan dom ska mattas ner igen för ytterligare 3 lager lack så att det finns ordentligt med färg att våtslipa och polera.

 

 

 Posted by at 22:34
Aug 092012
 

Inte direkt nå’t att visa på bild, men verksamhet är det allt!

Jag har hållit på och provkört lite fram och tillbaka på gården med en laptop inkopplad för att kolla hur insprutningen verkar funka.

I början vill den inte gå in i ”Closed Loop” där den börjar använda intelligensen och finjustera sej själv efter motorns behov, men efter byte av olika givare  i omgångar och letande av information i böcker och internet börjar det nu fungera bättre och jag har fått brumma runt en hel del de senaste dagarna. 😉

 

 Posted by at 22:30
Aug 052012
 
Styrservo-systemet har fyllts upp med olja och för att få in olja i hela systemet (pump, ledningar och styrsnäcka) och få ur luften behöver man starta motorn och då passade jag på att lufta hela bilen ute i friheten ett tag.

Det var skönt att få brumma runt lite! :-)

 

 Posted by at 22:08
Aug 052012
 
Jag har sedan tidigare köpt nya justeringar i aluminium till styrstagen.

 

En ny överst och en gammal nedanför.

 

De nya justeringarna har låsmuttrar i motsats till originalen som har klämmor, och så är den sexkantig så man kan justera med fast nyckel och slipper använda rörtång/polygrip.

 

Monterat blir det så här.

 

 Posted by at 22:00