Motorhuv – Slipning Undersida
Undersidan av motorhuven har fått sej en slip-omgång och är på god väg att bli plåtren, men än är det en del skrymslen och veck kvar.
Undersidan av motorhuven har fått sej en slip-omgång och är på god väg att bli plåtren, men än är det en del skrymslen och veck kvar.
Orignalhuven tappade spänsten efter branden 1980 så jag har någon gång under åren skaffat en annan huv som nu ska förberedas för lack och det börjar med slipning av ner till plåtrent. Flera lager färg finns det som alla ska slipas bort. Efter någon timmes ylande med grovrengörings-rondeller i vinkelslipen är ovansidan så gott …
Montering av nylackade delar är alltid lika kul, rena (H)julafton! 🙂 Kanten på skärmarna skyddas med maskeringstejp för att undvika skador. Även dörrarnas kant tejpas. Efter montering kan tejpen tas bort. Amerikansk precision = Justermån med brickor! 😉 För första gången sedan 1980 sitter framskärmarna åter på bilen. Nu börjar bilens linjespel …
Framskärmar och plåtarna framför vindrutan och huven mattas ner inför ytterligare en omgång (3 lager) färg för att det ska finnas ordentligt med material att slipa och polera i sedan. Lackat var det här! Den här delen blev i.a.f. hyfsat blank! 🙂
Jag känner att det börjar bli dags med lite färg på framskärmar, frontplåt och ventilationsplåt så att dom kommer lite närmare montering. Verkstan är åter konverterad till lackeringsverkstad och redo för lackering. Det är alltid lika kul att lägga på topplack, det är först då delarna framträder i sin fulla prakt. 🙂 …
Inte direkt nå’t att visa på bild, men verksamhet är det allt! Jag har hållit på och provkört lite fram och tillbaka på gården med en laptop inkopplad för att kolla hur insprutningen verkar funka. I början vill den inte gå in i ”Closed Loop” där den börjar använda intelligensen och finjustera sej själv efter …
Styrservo-systemet har fyllts upp med olja och för att få in olja i hela systemet (pump, ledningar och styrsnäcka) och få ur luften behöver man starta motorn och då passade jag på att lufta hela bilen ute i friheten ett tag. Det var skönt att få brumma runt lite! 🙂
Jag har sedan tidigare köpt nya justeringar i aluminium till styrstagen. En ny överst och en gammal nedanför. De nya justeringarna har låsmuttrar i motsats till originalen som har klämmor, och så är den sexkantig så man kan justera med fast nyckel och slipper använda rörtång/polygrip. Monterat blir det så här.
Ny gummilist till bakluckan på plats. Luckan har fått låset monterat och är klar för montering i bilen. Monterat var det här! Återstår att montera haken för låset i karossen innan luckan kan stängas helt.
Nya sprintar till bakluckans gångjärn har svarvats i rostfritt. Sprintarna ska monteras tillsammans med gångjärn och torsions-fjädrar som har pulverlackats. På plats i bilen.