Nov 302012
 
Slangar till kylaren för motoroljan har köpts och kopplingar har pressats i den ena änden. 
Nu pågår tester för att hitta en bra dragning av slangarna innan dom kapas och får kopplingar pressade i den andra änden.Det blir väl lite funderade och tillverkning av nå’t fäste kanske…

 

 Posted by at 19:30
Nov 202012
 

Fästet till oljekylarna tillverkas av 50x30x3 vinkelprofil i aluminium.

Ett gäng hål av olika storlek har borrats i vinkelprofilerna.

 

Mellanlägg för att minska risken för sprickor tillverkas av gummiduk.

 

Ett monteringsfärdigt paket med 2 oljekylare.

 

Provmonterat på bilen.

Placeringen på höjden har fått bestämmas för att kunna utnyttja befintliga hål i kylarramen, man vill ju inte borra mer än nödvändigt i bilen.

Aluminiumprofilerna kommer att snyggas till med av-fasade hörn och lite fler hål för att släppa igenom luft.

Det börjar nu bli dags att klura på hur slangarna ska dras och monteras.

 

Gummi-bussningarna som paketet monteras med i kylarramen är egentligen universal-bussningar avsedda för avgassystem men dom passar utmärkt för att montera lite av varje.

Dom röda bussningarna i nedre profilen kommer att bytas till blåa, men detta är vad som fanns hemma för tillfället, och alla muttrar kommer att vara låsmuttrar när det är dags att åka skarpt. 😉

 

 Posted by at 21:33
Nov 182012
 

Det blir separata oljekylare till automatlådan och motorn och ett fäste ska kluras ut och tillverkas.

Båda kylarna har skruvats fast på en träbit för att underlätta testande på bilen.
Kylarna kommer att monteras framför vattenkylaren, något högre än på bilden.Balkar över och under kylarna kommer att tillverkas av aluminium vinkel eller U-profil som skruvas fast i kylar-ramen på sidorna av vattenkylaren.

 

Nästa steg blir att jaga lämpligt material…

 

 Posted by at 20:42
Nov 122012
 
Motorhuvens ovansida har nu äntligen börjat få färg, här dom första 3 lagren PPG Jet Black.

Efter mellanslipning i morgon blir det sedan ytterligare några lager för att det ska finnas material att våtslipa och polera i.

 

Samma sak med frontplåten som i original ska vara lackad i silver men jag provar att ha den i samma färg som övriga karossen i stället.

 

 Posted by at 22:04
Nov 112012
 

Lite Fars-dags pyssel! :-)

Slipgrunden slipas för att underlaget för lacken ska bli jämnt.

 

Sedan lackering och här är det yttre grusplåtarna som lackats med halvblank svart.

 

Och den mittre delen.
Frontplåten har lackats halvblankt på insidan, utsidan kommer senare att lackas med helblank svart.

 

 Posted by at 21:32
Nov 062012
 

Stötfångarna har oftast inte så tjockt och välpolerat krom på insidan och är ofta lite rostiga.

För att dom ska se så rost-tråkiga ut på insidan har dom först gjorts ren från den ytrost som fanns och blir nu grundade och lackade.

Grundat med CA Primer.
Och lackat med halvblank svart PPG.

 

 Posted by at 22:00
Nov 042012
 

 

Den kromade övre delen till främre stötfångaren har prov-polerats för att få en överblick på skicket.Tyvärr är den lite väl rost-prickig och skrapad så det blir väl om-kromning eller ny repro med tiden, men jag gör den klar för montering ändå så att jag har nåt så länge.
  Den undre silver-målade delen har demonterats och den fastnitade grillen tagits bort.Jag har tänk lacka den svart i stället för silver.
  Färgen slipas bort.
  Även på insidan.
 Posted by at 20:03