Maj 242015
 
Ok, bara att ta tag i det, bort med det felande insuget.
Ett nytt insug kollas av och görs i ordning innan montering.
På plats i bilen, provstartat och inga läckage så långt.

 

 

 Posted by at 22:29
Maj 212015
 
Uppstart av nya motorn utan problem, den bara startade på en gång, vilket firades med en Raggar Öl! :-)Men det finns lite saker att fixa till:
Ett konstigt missljud hördes och ena ventilkåpan rörde sej en aning, det visade sej att det är så tajt med 1.6:1 vippor att det kan ta i ventilkåpan på ena sidan, på bilden syns ett litet märke.Genom att trycka ventilkåporna mot insugs-sidan under monteringen skapas den lilla frigång som behövs för nu är ljudet borta.

 

En sak som kräver lite mer jobba att fixa blir ett vatten-läckage vid vinkeln till anslutningen av värme-slangen i insuget.När vinkeln monterades kändes det lite skumt som att gängan höll på att skära och tydligen tätar det inte riktigt.

Nu sitter den så hårt att det nog inte går att få bort vinkeln utan att nå’t går sönder antagligen gängorna i insuget.

Tidsbrist gör att det nog blir till att fixa ett annat insug och ta hand om denna gänga senare.

 

 

 Posted by at 20:53
Maj 102015
 
Bränsle-ledningarna blir metall-omspunna slangar med förnicklade AN-Kopplingar som man monterar själv genom att börja med att trä in slangen i hylsan, det är noga att få med alla små metall-trådar innanför hylsan.
Sedan gängas resten av kopplingen i och då pressas slangen fast inne i hylsan.
Monteringen av kopplingen klar.
En slang komplett med kopplingar i båda ändarna.
Slangarna anslutna till bränsletrycks-regulatorn.
Och till TBI-enheten.

 

 Posted by at 22:19
Maj 022015
 

I original har TBI-insprutningarna inbyggd tryckregulator men när man modifierar motorn kan det vara bra att kunna reglera bränsletrycket, jag har valt att köra med extern tryckregulator som då också behöver monteras någonstans och i mitt fall blir valet att montera den på aluminium-kåpan som täcker värme-ventilen, nedan visas hur jag tillverkar ett fäste för detta.

 Fästet tillverkas i rostfritt av delar som kapats, med vinkelslipen, ur ett fyrkants-rör och svetsas ihop med TIG svets.
 Efter slipning och polering ser det lite trevligare ut

 

 Provmontering i bilen.

 

 

 Posted by at 22:01
Maj 012015
 
Kåpan över värmepaket och ventil har fått en del nya hål för att fästa tändboxen MSD 6Al och tändspolen.

 

Tändspolen satt tidigare på ett fäste bakom vänster topplock men jag tycker det vart väl trångt så nu kommer den nya spolen att sitta lite luftigare, med fästen tillverkade av aluminium-profil som kapats och borrats till önskad form.

 

Provmontering i bilen.

 

 

 Posted by at 20:14