Insugs-byte
Ok, bara att ta tag i det, bort med det felande insuget. Ett nytt insug kollas av och görs i ordning innan montering. På plats i bilen, provstartat och inga läckage så långt.
Ok, bara att ta tag i det, bort med det felande insuget. Ett nytt insug kollas av och görs i ordning innan montering. På plats i bilen, provstartat och inga läckage så långt.
Uppstart av nya motorn utan problem, den bara startade på en gång, vilket firades med en Raggar Öl! :-)Men det finns lite saker att fixa till: Ett konstigt missljud hördes och ena ventilkåpan rörde sej en aning, det visade sej att det är så tajt med 1.6:1 vippor att det kan ta i ventilkåpan på …
Bränsle-ledningarna blir metall-omspunna slangar med förnicklade AN-Kopplingar som man monterar själv genom att börja med att trä in slangen i hylsan, det är noga att få med alla små metall-trådar innanför hylsan. Sedan gängas resten av kopplingen i och då pressas slangen fast inne i hylsan. Monteringen av kopplingen klar. En slang komplett med kopplingar …
Jag tycker att AN-nipplarna sticker ut väl långt när man gängar in dom i bränsletrycksregulatorn så något behöver göras för att förbättra detta. Eftersom det är koniska gängor går det att fördjupa genom att gänga lite till. Nu ser det bättre ut.
I original har TBI-insprutningarna inbyggd tryckregulator men när man modifierar motorn kan det vara bra att kunna reglera bränsletrycket, jag har valt att köra med extern tryckregulator som då också behöver monteras någonstans och i mitt fall blir valet att montera den på aluminium-kåpan som täcker värme-ventilen, nedan visas hur jag tillverkar ett fäste för …
Kåpan över värmepaket och ventil har fått en del nya hål för att fästa tändboxen MSD 6Al och tändspolen. Tändspolen satt tidigare på ett fäste bakom vänster topplock men jag tycker det vart väl trångt så nu kommer den nya spolen att sitta lite luftigare, med fästen tillverkade av aluminium-profil som kapats och borrats …