Justerbart Panhardstag

Med ett justerbart panhardstag kan man justera bakaxelns läge i sidled så att hjulen kommer lika långt från skärmkanterna vilket är bra när det är lite småtajt.

Ett kit från Snowball Racing Production används för att göra ett nytt stag.

 

Kit’et innehåller, förutom ett rör,  gummibussningar med distansrör, en fast och en justerbar rod-ände samt en gängad svetsände. 
Röret formas för att passa hylsan i den fasta änden, innan svetsning. 
Svetsning med delarna fast-spända på en stadig balk för att det ska hålla sej rakt. 
Den gängade svets-änden har svetsats. 
Här blir det justerbart! 
Med staget i originalposition sitter det lite väl nära den snygga flänsade aluminium-kåpan på bakaxeln, och eftersom det nya staget är lite grövre än originalet förvärras läget ytterligare.Med en distans svarvad i aluminium flyttas staget ut vid bakaxeln så att det går fritt tillräckligt.

 

Och så fick jag tillfälle att prova ett av mina nya innersvarvstål! 🙂 
Hylsorna till gummibussningarna är gjorda för 14mm bult, vilket är lite smalare än de 9/16″ bultar som sitter på Impalan, men det går ju fint att svarva ut hylsorna lite också. 
Brickor med 13mm hål i rostfritt kan också få större hål. 
Provmonterat (olackat) på bilen blir det så här.Staget kommer att få färg senare i samband att lite andra prylar ska lackas.

 

 

5 Comments

  1. Det är visserligen ingen rejsbil men är du inte orolig över att det ska flexa för mycket när du flyttar ut staget? Borde skapa lite hävstångeffekt jämfört med original placering.

  2. Jag har försökt kompensera för ev. brytningar genom att göra distansen konisk med så stor yta som möjligt mot fästet i bakaxeln.
    Det är en fingängad bult i bra kvalitet och så blir det en rejäl bricka på insidan.
    Sen är det som sagt ingen rejserbil som ska köras i 200 genom hårnålar, så jag tror det kommer att hålla bra. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *