Växellådsbalk – Strategi’n klar!

Nu är beslutet taget för växellådsbalken, skulle det bli köpt, nytillverkad (egen) balk eller modifiering av originalet…?

Efter mycket funderande och en del kollande på färdiga lösningar och olika modifieringar har jag hittat en lösning för modifiering av originalbalken som känns bra.

1b6-jpg_l-1093012 Karossen är kvar på ramen ett tag till för att kunna se till att växellådan passar ordentligt.

Kanske blir det även bygge av avgassystem, eller i.a.f. början på, innan karossen lyfts av och sätts i snurran för lackering av undersidan i svart.

32c-jpg_l-2758546 Så här ser det ut med den gamla lådan som är en PowerGlide.
503-jpg_l-7079276 Kunde inte låta bli att ta en bild bakåt också. 🙂
582-jpg_l-4864229 TH-700 lådan är lite fetare och kräver lite massage av karossen i hörnet vid tunneln och golvet för att skapa plats så att den inte tar i.
70b-jpg_l-4579980 Operationen påbörjad, med att skära loss fästet.

Fästet kommer helt enkelt att flyttas tillbaka 5cm så att det kommer att bli som ett urtag i balken och inte hänga ut så mycket på sidan som tidigare.

En liknande modifiering kan se’s på: http://www.cardomain.com/ride/495035/3

Mer har tyvärr inte hunnits med den här helgen och nu ska jag ut och resa i jobbet några dagar så det dröjer nog till nästa helg innan det händer nå’t mer.

4 Comments

  1. Tjena, hittade hit via musclecars.nu`s forum! Håller på att göra ungefär likadant med en GM A-body ( Buick Skylark -67). Har kommit så ”långt” att alla bussningar ska ur och nya ska i, men har ingen aning om hur det ska gå till… Såg att du använde ett pressverktyg, vart kan man få det gjort eller går du rent av att muta för uppgiften? 🙂 Ring mig på 0707100678 isåfall så ringer jag upp!
    Hälsningar, Niklas

  2. Tjenare Niklas, kul att du kikar in på min blogg!

    Söker man runt på nätet hittar man diverse kluriga lösningar för att få ur och i bärarmsbussningar, allt från skruvar och rörstumpar, lufthammare till att t.o.m. bränna ur dom, men jag föredrar en hydraulpress.
    Man måste dock oftast tillverka lite distanser och rörhylsor som stämmer med dimensionerna på bussningar och bärarmar för att det ska gå bra och man inte ska förstöra nå’t.

    Det är möjligt att en del av dom saker jag använt till Impala’n också funkar till A-body, men en del måste nog slöjdas till.

    Jag ska klura lite och hör av mej se’n.

    /Tomme

  3. När jag renoverade framvagnen på min GTO-68 häromåret så våldsborrade jag bort gummit med vanliga borrmaskinen. Sedan gick det bra att knacka bort hylsan som satt kvar.
    Nya bussningarna monterades i skruvstycket med hjälp av lite distanshylsor. Använde några ur vanliga hylsnyckelsatsen bl.a.

  4. En bussning borta… nu är det bara själva hylsan runt bussningen som ska ur. Och nya ska beställas från Amerika! Mycket nya grejer blir det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *