|
Eftersom det blir 2-krets bromssystem med skivbromsarna i fram blir det lite annan rördragning för bromsrören.
Jag tänker använda detta fördelningsblock med ställbar reducering till bakbromsarna och för att fästa det i ramen har ett fäste i 3mm rostfritt tillverkats. |
|
Bromsrören med tillhörande nipplar blir givetvis också i rostfritt och det är nytt för mej att bocka och kona rostfria bromsrör.
Första biten rör har tillverkats och det ska gå från blocket till bromsslangen till vänster framhjul. |
|
2 hål för fästet har borrats och gängats i ramen. |
|
Placeringen har testats med en innerskärm monterad för att hitta lämplig plats. |
|
Nu är det ”bara” att fortsätta rörkrökandet. |
|
Huvudcylindern börjar anslutas. |
Hej
Jag håller också på med bromsar, vad jag förstår så har du fäst fördelningsblocket i framen som i sin tur är rörlig, det inne bär att ditt broms rör kommer att börja brista. Har jag fel så rätta mig!
Mvh
Roger
Hej Roger,
Det är med tanke på ev. rörelser jag gjort några bockar på rören mellan huvudcylindern och fördelningsblocket.
Det är liknande original med ett mindre fördelningsblock på samma ställe och ett 1/4″ stålrör som går i en loop, jag har två 3/16″ rör med bockar som jag tror kommer att hålla.
Jag får checka till dom ibland och eftersom jag numera har 2-krets system ska det vara max otur om båda rören går tvärt av samtidigt. 😉
Dessutom har jag kaross-bussningar i polyuretan så det lär bli något minde rörelser än original.
Jag vill liksom undvika slangar så mycket som möjligt eftersom rör ska flexa mindre och ge stummare känsla i pedalen.