Hårdväxlat

Megashifter växelspaken från B&M är en hårdmanövrerad rackare och jag har efter sökande på nätet läst att många verkar ha samma erfarenhet.

En del verkar bero på den långa wiren (1.5m) men jag har kommit till att man kan underlätta situationen även på andra sätt.

TH700 lådan verkar överlag vara ganska hård att byta växellägen  på så allt kan nog inte skyllas på spaken då lägena i växel-segmenten är väl djupa och skarpa och jag har gjort ett försök genom att helt enkelt runda av topparna en aning.

Processen visas nedan.

   Eftersom växellådan sitter i bilen får jobbet göras på plats under bilen.

Tråget på lådan tas bort och innanmätet, utom växelsegmentet, plastas in för att skyddas mot slipdamm.

   Här syns segmentet med de spetsiga topparna som ska rundas till.

 

   Slipning på G.

 

   Sådärja, lite rundare nu.

 

   Bladfjädern med rullen som ger låsningen i lägena monteras tillbaka och jag har också lagt under en bricka för att minska fjäderkraften något.

 

   Även växelspaken har liknande segment som också ska få en omgång med slipmaskinen.

 

   Inplastat och klart för slipning.

 

   Även här är det nu lite rundare former.

 

 

Hur blev resultatet då?

Jo, lite mjukare blev det men egentligen skulle jag vilja ha det ytterligare lite mjukare men det får duga tills vidare och det får visa sej när man börjar köra med bilen hur det egentligen upplevs och kanske blir det ytterligare en finslipning i samband med ett framtida oljebyte.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *