Backventil till bakbromsarna monteras

 När jag drog bromsrören tidigare gjordes inte allt klart och nu har jag tagit tag i det och monterat en backventil till bakbromsarna och anslutit den med ett rör till huvudcylindern.
   Jag svarvade till en egen nippel för att kunna montera backventilen direkt i fördelningsblocket.

6 Comments

  1. Här hänger jag inte med. Varför behöver du en backventil för? Har du ett justerbart fördelningsblock dessutom?

  2. Jo ser du, bilar med trumbromsar har alltid backventiler annars skulle fjädrarna på backarna dra ihop hjulcylindrarna för mycket och man skulle behöva pumpa flera gånger innan bromsarna tog.
    På skivbromsar är det inga returfjädrar på kolvarna i oken, det är så liten rörelse, och då är det (nästan) aldrig backventiler.
    Backventilerna sitter oftast direkt i huvudcylindern eller i fördelningsblocket.

    Eftersom jag byggt om till skivbromsar och skapat en kombination av huvudcylinder, bromsok och hjulcylindrar som inte är designade för varandra känns det som om det skulle vara bra med justerbar reducering till bakbromsarna för att vara säker på att dom inte låser före frambromsarna.

    På min -70 pickis med trummor runt om har jag fått montera ställbar reducering för att få bilprovningen att släppa igenom den då bakbromsarna på en tom lastbil kan ha en tendens att låsa väl tidigt.

  3. Hej, tack för att du visar ditt bygge så snygt, kollar in här med jämna mellanrum, jag bygger skälv på
    en tvåhjulsdriven Willys pickup som kommer att ha cheva v6/8 o 700 aut så det är många tips jag hittar här. Håller på lite med bromsarna just nu, har bestält samma backventil, men som jag ser det kan jag inte hålla med riktigt om att det är fjädrarna som är boven till att den behövs, backarna ska väl returnera till stoppet ovanför bromscyl, är det så att fjädrarna puttar på lite för fort så att kolvarna åker in längre än dom behöver kanske ? det är min teori, att det därför behövs en backventil, hmm då blev det ju fjädrarnas fel iaf 🙂 ett litet mottryck förhindrar väl även att det suger in luft i hjulcylindern. En liten fråga, kanske redan fins beskrivit men hur kommer du att styra lockupen, med databoxen eller manuelt?

  4. Tjena Arne, kul att du kikar in och uppskattar bloggandet! 🙂

    Angående backventilerna, skriver Wilwood:
    ”Wilwood ten pound residual pressure valves retain a minimum brake line pressure to help eliminate excessive pedal travel in drum brake systems. With drum brakes, a ten pound valve is used to compensate for return spring tension and maintain wheel cylinder sealing in the drums”

    Så nå’t har det att göra med fjädrarna i.a.f… 😉
    Och tydligen bidrar backventiler till att tätningarna i hjulcylindrarna hålls under tryck så att dom ska täta ordentligt.

    Angående Lockupen så kommer databoxen att få sköta det precis som i original, dock kommer det kanske att behövas en modifiering av chippet för att justera när lockupen ska läggas i, men det får visa sej vartefter.

  5. Ok säkert så 🙂 Lockupen hadde jag väl tänkt ha en manuel styning på,, får väl försöka lösa det skälv då
    😉 Tack igen för en kanon bra blogg.

  6. Jag tror att dom som styr lockupen manuellt helt enkelt kopplar den via en brytare inne i bilen, man ska bara komma ihåg att lägga ur den innan man bromsar för då kan det gå sönder prylar.
    Kanske är det då bättre att blanda in ett relä och bromsljuskontakten, det finns bromsljuskontakter med både slutande och brytande kontakter för dubbla användningar.
    Kolla med M&M Wiring dom kan ha bra idéer om hur man löser detta och prylarna som behövs.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *