Bränslepump – Strömförsörjning

Det visade sej att det var problem att få tillräckligt bränsletryck och det verkar som det är strömförsörjningen som är lite väl klen så det blir spänningsfall.

Jag har ändå tänkt sätta en elcentral i bagaget för strömförsörjning av diverse saker så det är lika bra att göra det nu och på samma gång förbättra strömförsörjningen till bränslepumpen.

  Säkringsdosa med jordplintar och relä monteras på en aluminiumplåt.
   Genomföring i golvet framför batteriet för kablarna till bränslepumpen.
  Eftersom kablarna på undersidan kommer fram ganska nära bakom bakhjulet skyddas dom av en gummivinkel som egentligen är till PCV-anslutningen på en Cadillac och ett 16 mm VP-rör som målats svart.
   Sista biten till pumpen går kablarna i en flex-slang.
  Med matning till jord-plinten krävs en bredare variant av skyddskåpan vid batteripolen då det den smala varianten bara ger plats för en grov kabel och nu blir det ytterligare en halvgrov.

En ny bredare variant ritas i TopSolid 3D CAD.

  Kåpan skrivs ut i 3D skrivaren och eftersom det är till minus-anslutningen blir den svart.
   Skillnaden i bredd där kablarna kommer ut syns tydligt.
   Monterat och klart!

Provkörning visar att det nu, tack vara matning med kortare och grövre kablar via relä nära batteriet, inte är nämnvärt spänningsfall och pumpen levererar förväntat tryck.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *