|
På bakaxeln ska det vara två bromsrör som möts i ett fördelningsblock där bromsslangen också sitter.
Jag värmer upp genom att börja med den korta biten, som går till vänster bakhjul, och på bilden syns resultatet.
Många bockar blir det och bockverktyget jag använder här är ett enkelt från Biltema som också visas på bilden. |
|
Monterat blir det så här. |
|
Här syns fördelningsblocket där bromsröret till höger bakhjul också ska sitta, slangen kommer in från andra sidan av fästet. |
|
|
|
Röret är bockat för att gå runt området där genomslagsgummit skulle kunna gå mot bakaxeln vid en genomfjädring, så är det också gjort original. |
|
|
|
|
|
Ett litet tips också:
För att det ska bli lite lättare att hantera vill man oftast grovkapa röret men det kan vara svårt att veta hur lång bit man ska ta.
Då kan man använda sej av ett snöre som man steg för steg håller så att det följer röret och när man kommit till rörets andra ände kan man mäta hur lång bit snöre det gått åt och så kapar man röret lite längre än snörmåttet så att det säkert räcker. |
|
Efter lite mer bockande, testande och provmonterande i flera omgångar är också röret till höger bakhjul klart. |
|
|
|
Så var det gjort! 🙂
Nu vidare mot det längsgående röret som på dessa bilar är lite grövre doningar i 1/4″ dimension och därför lite hårdare att bocka än de 3/16″ rör som hittills använts. |