Välkommen!

 

På den här bloggen skriver jag om mina motorintressen och i dagsläget i första hand omstarten av renoveringen av en Chevrolet Impala från 1966 som jag ägt se’n 1980 då renoverandet började och sedan tyvärr blivit vilande i dom flesta av dom år som gått.Men nu startar jag om fylld av energi och hoppas att ”rycket” håller i sej så pass länge att bilen blir körbar den här gången. 😉

Till Bloggen —>

 

Kolla gärna på gamla inlägg, skrivandet började den 6 September 2009.

 

 


 Posted by at 17:58
Senaste Inläggen
Bränslepump - Strömförsörjning

Bränslepump – Strömförsörjning

Det visade sej att det var problem att få tillräckligt bränsletryck och det verkar som det är strömförsörjningen som är lite väl klen så det blir spänningsfall. Jag har ändå tänkt sätta en elcentral i bagaget för strömförsörjning av diverse saker så det är lika bra att göra det nu och på samma gång förbättra […]

Framstolar - Täckbrickor

Framstolar – Täckbrickor

 Framstolarna i Impalan är från en 2002 Camaro och på sidan av ryggstöden sitter det styrningar för säkerhetsbältena passande Camaro som dessutom är trasiga vilket inte ser så kul ut. Om man tar bort dom blir det fula hål synliga vilket inte heller är så kul så här behövs en lösning. Några varianter på täckbrickor […]

Generator och Servopump - Nya Fästen i Rostfritt

Generator och Servopump – Nya Fästen i Rostfritt

Eftersom det sitter elektrisk vattenpump på Impalan går det inte att ha generatorn på sin vanliga plats som innebär att remmen går över vattenpumpens remskiva, den skulle kollidera med elmotorn till vattenpumpen, för några år sedan gjorde jag egna fästen i vanligt stål, även till servo-pumpen för att det skulle bli enhetligt. För att det […]

Gummi ersätter Bling-Bling

Gummi ersätter Bling-Bling

  Jag har tröttnat på som ”vackra” slangarna som är omspunna med nät i rostfritt, dom är stelare, repar allt dom kommer åt och den invändiga gummislangen är så tunn att det luktar bensin, samt att AN-kopplingarna i förnicklad aluminium kärvar och har tendenser att skära internt trots diverse smörjmedel. Nu blir det slangar med […]

Fästen till Avgassystem Förzinkade

Fästen till Avgassystem Förzinkade

Dessa fästen för upphängning av avgassystemet tillverkades i Februari 2015 och har använts på Impalan i 2 säsonger helt obehandlade. Det såg lite väl tråkigt ut med obehandlade fästen som också började få lite rostprickar så jag lämnade in dom för förzinkning, på bilden har dom just blivit klara och ser betydligt trevligare ut. Det […]

Ytterligare ett uttag för lambdsond

Ytterligare ett uttag för lambdsond

Original lambdasond till dessa TBI insprutningar har ingen förvämning och sitter i grenröret, nära topplocket, för att bli värmda av avgaserna då dom måste komma upp i ganska arbetstemp innan dom börjar leverera rätt värden. Jag har hittills kört med lambasonden till insprutningen i headers-röret till cylinder 7, alltså är det bara värdena från den […]

Startmotor - Stag

Startmotor – Stag

På en Cheva sitter det normalt ett stag i änden på startmotorn so mger stabilitet och ökar livslängden på starmotorn, vilket jag har kört utan i några säsonger, nu har jag bestämt mej för att tillverka ett stag i rostfritt.   Bitar skärs ut ur 3mm tjock rostfri plåt med kaprondell. Bitarna passas in inför […]

QuickJack - Smidig bil-lyft

QuickJack – Smidig bil-lyft

Jag har länge varit sugen på ett annat sätt att lyfta bilar än garagedomkraft, men tycker inte jag har plats för fast monterad pelar eller saxlyft. Till slut har valet fallit på en QuickJack BL-5000SLX vilket är en lyft med 2 flyttbara ramper som läggs under bilen och lyfter med hjälp av hydraulik och en […]

Kardan och Panhardstag - Lackering

Kardan och Panhardstag – Lackering

 

Krängningshämmare - Montering

Krängningshämmare – Montering

 

Inlägg i Kategorier

Avgassystem

Bränsleinsprutning

Bränslesystem

Bromsar

Diverse Impala

Elsystem

Inredning

Kaross

Kraftöverföring

Kylsystem

Lackering

Motor

Produktinfo

StripAll

Tändsystem

Tips

Utrustning och Verktyg