Apr 302011
 
Eftersom min Impala hade rattväxel och soffa så finns det heller inga fästen för golvkonsol men det går ju att få tag på i efterhand och då gäller det att mäta in noga så att konsolen hamnar rätt i bilen.

Via det utmärkta forumet ChevyTalk har jag fått tag i måttuppgifter som nu förs över på min Impala.

Bakre fästet på plats.

Det främre fästet gillar jag inte riktigt för det verkar vara gjort för att sitta på ett annat, och sämre, ställe än original, så det blir nog till att smida ett eget…

Växelspaken som ska användas är inte original utan en riktig raggarshifter och det måste kapas ur lite i botten på konsolen för att den ska kunna sitta på ett bra ställe.
Urkapat var det här!
Konsol med växelspaken löst på plats, med konsolen endast bakre fäste men det duger för att provmontera spaken m.m.

Förarstolen, som jag inhandlat för många år sedan och förträngt bilmärket den kom ifrån, har ställts på plats löst, här ska det också smidas fästen.

Den obligatoriska torrkörningen är viktig för att hitta optimal placering på stol och växelspak.

Se’n får man ju lite försmak på känslan att köra bilen på riktigt och det känns härligt! 😀

 Posted by at 17:00
Apr 172011
 
Jag tänkte använda bränslerören till TBI-enheten som kom med motorn men dom måste modifieras för att passa Impalan.

Anslutningen till TBI-enheten med uttag för bränsletrycksmätare är längre än originalet och kräver lite om-bockning av bränsleröret och här börjar det bli acceptabelt.

Insprutningen använder en lambda-sond för att hålla koll på bränsle/luft-blandningen och eftersom jag tänker köra med headers behöver en anslutning för lambda-sonden svetsas dit och jag har valt att sätta den i kollektorn.
Mer prylar kommer på plats och man får kanske räkna med lite småjusteringar men det har inte varit några överraskningar så här långt.

Växellådsbalken har ännu inte lackats för jag räknar med att komplettera den med  fästen för att kunna hänga avgasrören i balken om jag i framtiden kommer att köra med flex-slang direkt efter headersena för att minska vibrationer och resonans.

Jag kan inte hjälpa att jag tycker det är lite coolt med flänsade och polerade aluminiumtråg på låda och motor. :-)

 Posted by at 21:08
Apr 162011
 
En liten milstolpe är på G igen! :-)

Motor och låda ska monteras, sedan går det att fortsätta med att börja fundera på hur diverse ledningar för bränsle, olja, el, insprutning, m.m. ska anslutas till motorn och lådan.

Växellådan och motorn skruvas ihop på golvet för att lyftas i som ett paket.
Och efter en stund sitter det på plats och det börjas kännas lite mer som en bil. :-)
 Posted by at 20:39
Apr 122011
 
Instrumenthuset som tidigare lackats med silverfärgen på kanterna har nu lackats svart på övriga ytor.

Original är dessa ytor lackade i en matt silver och kanterna är kromade men jag ville prova med svart på ytorna som gränsar mot mätarna för att det känns logiskt med mörka ytor runt mätarna.

Jag tycker det blir blir bra och det ska bli intressant att se hur det blir monterat.
 Posted by at 21:44
Apr 102011
 
Rattstången har satts ihop och monterats i bilen med dom silvriga kåporna som lackats med effekt-lack från Ado Design och det blev ungefär som tänkt att rattstångens utseende samverkar med aluminiumpanelerna.

Jag är i.o.f.s. svag för Raggar-rattarna med skumgummi från Grant men just denna är en temporär lösning, det blir nog en snyggare ratt med tillhörande kåpa så småningom.

 Posted by at 20:10
Apr 102011
 
Det här är egentligen ett provmontage utan packningar och själva värmepaketet som ska köpas nytt.

Prylarna sitter ju bäst på bilen i stället för på nå’n hylla där dom lättare kan bli skadade.

Innerdelen på plats.
 Posted by at 20:03
Apr 092011
 
Efter en omgång i Strip All badet ser det betydligt trevligare ut.

Eftersom man sköljer delarna med vatten tenderar det att bli lite ytrost när vattnet torkar men det kör jag bort med stålborste i vinkelslipen.

Sköljer man med varmvatten minskar det problemet för det torkar snabbare då, men nu har jag inte varmvatten i verkstan utan får  putsa efter lite i stället.

Som vanligt grundas med CA-Primer och sedan lackas med svart halvblank Nexa billack från Upplands Bilfärg Butiken.
Fläktkåpan som sitter i motorutrymmet.
Och innerdelen som sitter under instrumentpanelen.

Tänk vad lite färg kan göra. :-)

 Posted by at 19:47
Apr 042011
 
Jag hittade en smart variant på anslutning för bränsletrycksmätare till TBI enheten.

Man byter ut nippeln på trycksidan mot denna som är lite längre och har NPT 1/8″ uttag för mätare.

Den hamnar bra i TBI-enheten och original bränslerör ska kunna användas.
 Posted by at 22:19